Skip to main content

Bruce Nauman   |   DÜSSELDORF   05.11.22 - 24.02.23

 

 

Bruce Nauman
Practice

After the first presentation in Berlin, Konrad Fischer Galerie is now pleased to show Bruce Nauman's new video installation entitled Practice also in Düsseldorf. Since Six Sound Problems for Konrad Fischer, the artist’s first solo exhibition in Europe at Konrad Fischer in 1968, Konrad Fischer Galerie has held 19 solo exhibitions dedicated to Bruce Nauman and assisted in presenting his work at numerous exhibitions around the world.

Nauman has repeatedly made his body, and in particular his hands, the object of his work. Practice shows the artist's hands slowly moving across on an old wooden table. In this process, the camera alternately shows the left and right hand, each of which draws one and the same mark on the tabletop. The apparently endlessly repeating gesture remains the same, forming an X over and over again.

Nauman's work is inspired by reading the catalog Reservation X: The Power of Place from the First People's Hall at the Canadian Museum of Civilization, which his grandson gave him. An illustration in the book shows a contract signed in 1877 between the Canadian government and a chief of the Siksika, otherwise known as the Blackfoot. While the representative of the Canadian government signed with his full name, the chief signed the contract of sale for vast tracts of land with an X. The Canadian authorities supplemented the X with the English name of the chief and the words "his mark.“

Practice, conceived as a 2D black-and-white video installation, represents the artist's initial engagement with the issue.Over and over, Nauman rehearsed the movements of his hands and fingers on the table top. This artistic process developed to become the work Practice. The layers of meaning in this work refer both to practice in the sense of carrying something out and in the sense of training to do something.

For the first time in Germany, Konrad Fischer Galerie is showing Bruce Nauman's HD video installation Walks In Walks Out, created back in 2015, a study also filmed with an iPhone that shows the artist scaling the video work Contrapposto Studies, i through vii (2015/16) by using his own body.

In parallel with the two video installations, Konrad Fischer Galerie will provide a comprehensive look at the printmaking oeuvre of the artist. Nauman began training in printmaking in the early  1960s while a student at the University of Wisconsin. Since the 1970s, he has explored a variety of techniques and still today collaborates with workshops such as Gemini G.E.L. and Cirrus Editions.

Bruce Nauman (b. 1941) lives and works in New Mexico. Recent exhibitions include: Disappearing Acts (2018/2019) at Schaulager Basel and Museum of Modern Art, New York; Bruce Nauman at Tate Modern London (2020) and Stedelijk Museum, Amsterdam (2021), Contrapposto Studies at Punta della Dogana, Venice (2021/2022), Bruce Nauman: OK OK OK at M WOODS Museum, Beijing (2022), and just recently Bruce Nauman: Neons, Corridors & Rooms at Pirelli Hangar Bicocca, Milan (2022/2023).

Nauman has received numerous awards, including the Golden Lion at the Venice Biennale in 1999 and 2009 and Japan’s Praemium Imperiale in 2004.


 




Bruce Nauman
Practice

 

Die Konrad Fischer Galerie freut sich, nach der ersten Präsentation in Berlin nun die neue Videoinstallation von Bruce Nauman mit dem Titel Practice auch in Düsseldorf zu zeigen. Seit den Six Sound Problems for Konrad Fischer, 1968 in seiner ersten europäischen Einzelausstellung bei Konrad Fischer installiert, widmete die Galerie dem amerikanischen Künstler bisher insgesamt 18 Einzelausstellungen und begleitet sein Werk auf zahlreichen internationalen Ausstellungen.

Nauman hat seinen Körper und insbesondere seine Hände immer wieder zum Gegenstand seiner Werke gemacht. Practice zeigt die sich langsam bewegenden Hände des Künstlers auf einem alten Holztisch. Dabei wechselt die Kamera zwischen der linken und der rechten Hand, die jeweils ein und dieselbe Markierung auf die Tischplatte zeichnen. Die sich scheinbar endlos wiederholende Geste bleibt dabei gleich, sie formt immer wieder ein X.

Naumans Arbeit basiert auf der Lektüre eines Kataloges, „Reservation X: The Power of Place“, herausgegeben von der First People‘s Hall im Canadian Museum of Civilization, den ihm sein Enkel geschenkt hatte. Eine Abbildung darin zeigt einen Vertrag von 1877 zwischen der kanadischen Regierung und einem Häuptling der Siksika, bekannt als Blackfoot. Während der Repräsentant der kanadischen Regierung mit seinem vollen Namen unterschrieb, zeichnete der Häuptling den Kaufvertrag für riesige Landflächen lediglich mit einem X. Der Signatur fügten die kanadischen Beamten den englischen Namen des Häuptlings und den Zusatz „His Mark“, sein Zeichen, bei.

Practice, als 2D s/w Videoinstallation konzipiert, stellt die erste Annäherung des Künstlers an das Thema dar. Immer wieder experimentiert Nauman mit den Bewegungen seiner Hände und Finger auf der Tischplatte. Aus diesem künstlerischen Prozess heraus entwickelte sich das Werk, dessen Bedeutungsebenen sowohl das Üben als auch das Ausüben umfassen.

Erstmalig in Deutschland zeigt die Konrad Fischer Galerie Bruce Naumans bereits 2015 entstandene HD-Videoinstallation Walks In Walks Out, eine ebenfalls mit einem iPhone gefilmte Studie, die den Künstler bei einer Skalierung der Video-Arbeit Contrapposto Studies, i through vii (2015/16) mittels seines eigenen Körpers zeigt.

Parallel zu den beiden Videoinstallationen gibt die Konrad Fischer Galerie einen umfassenden Einblick in das druckgraphische Oeuvre des Künstlers, der bereits Anfang der 60er Jahre während seines Studiums an der University of Wisconsin mit einer druckgraphischen Ausbildung begann. Seit den 70er Jahren wurden die verschiedensten graphischen Techniken erarbeitet und bis heute mit Werkstätten wie Gemini G.E.L. oder Cirrus Editions aufgelegt.

Bruce Nauman, geb 1941, lebt und arbeitet in New Mexico. Zu seinen zahlreichen internationalen Ausstellungen zählen zuletzt: Disappearing Acts (2018/2019) im Schaulager Basel und Museum of Modern Art, New York; Bruce Nauman in der Tate Modern London (2020) und im Stedelijk Museum, Amsterdam (2021), Contrapposto Studies in der Punta della Dogana, Venedig (2021/2022), Bruce Nauman: OK OK OK im M WOODS Museum, Peking (2022) sowie gerade aktuell Bruce Nauman: Neons, Corridors & Rooms im Pirelli Hangar Bicocca, Mailand (2022/2023).

Nauman erhielt zahlreiche Auszeichnungen, darunter den Goldenen Löwen auf der Biennale von Venedig (1999 und 2009) und den Praemium Imperiale (2004).

 
<< back