Skip to main content

Bruce Nauman   |   BERLIN   29.04.22 - 27.08.22

 

 

Bruce Nauman

Practice

Konrad Fischer Galerie is pleased to present a new video installation of Bruce Nauman entitled Practice. Since Six Sound Problems for Konrad Fischer, the artist’s first solo exhibition in Europe at Konrad Fischer in 1968, Konrad Fischer Galerie has held 18 solo exhibitions dedicated to Bruce Nauman and assisted in presenting his work at numerous exhibitions around the world.

Nauman has repeatedly made his body and his hands in particular the object of his work. Practice shows the artist’s hands slowly moving across an old wooden table. In this process, the camera alternately shows the left and the right hand making the mark. Permutation and alteration vary the image, creating a complex visual structure. The apparently endlessly repeating gesture remains the same, forming an X.

Nauman’s work was inspired by reading the catalogue The Reservation X: The Power of Place from the First People’s Hall at the Canadian Museum of Civilization, which his grandson gave him. An illustration in the book showed a contract signed between the Canadian government and Isapo-Muxika, a chief of the Sisika, otherwise known as the Blackfoot. While the representative of the Canadian government signed with his name, the chief signed with an X. The Canadian authorities supplemented the X with the English name of the chief and the words “his mark.”

Practice, conceived as a 2D black-and-white video installation, represents the artist’s initial engagement with the issue. Over and over, Nauman rehearsed the movements of his hands and fingers on the table top. This artistic process developed to become the work Practice. The layers of meaning in this work refer both to practice in the sense of carrying something out and in the sense of training to do something.

Beside the new video installation, Konrad Fischer Galerie presents a comprehensive overview of his printmaking. Nauman began training in printmaking in the early 1960s while a student at the University of Wisconsin. Since the 1970s, he has explored a variety of techniques and still today collaborates with workshops such as Gemini G.E.L. and Cirrus Editions. “In printmaking,” Nauman writes, “there is a sense of stepping back more. This is almost a contradiction because there is a directness in drawing, but in printmaking there is an added element of allowing the technique to be a buffer between me and the image. I like that, too, the mechanicalness of it.”

Bruce Nauman (b. 1941) lives and works in New Mexico. Recent exhibitions include: Disappearing Acts (2018/2019), Schaulager Basel and Museum of Modern Art, New York; Bruce Nauman, Tate Modern London (2020), Stedelijk Museum, Amsterdam (2021), Bruce Nauman OK OK OK, M. Woods Museum, Beijing (2022) and upcoming at Pirelli Hangar Bicocca, Milan; (2022/2023); Contrapposto Studies, Palazzo Grassi, Punta della Dogana in Venice (2021/2022).

Nauman has received numerous awards, including the Golden Lion at the Venice Biennnale in 1999 and 2009 and Japan’s Praemium Imperiale in 2004.

 


Bruce Nauman

Practice: Praktizieren und Üben

Die Konrad Fischer Galerie freut sich, Bruce Nauman‘s neue Videoinstallation mit dem Titel Practice zu präsentieren. Seit den Six Sound Problems for Konrad Fischer, 1968 in seiner ersten europäischen Einzelausstellung bei Konrad Fischer installiert, hat die Galerie dem amerikanischen Künstler insgesamt 18 Einzelausstellungen gewidmet und sein Werk auf zahlreichen internationalen Ausstellungen begleitet.

Nauman hat seinen Körper und insbesondere seine Hände immer wieder zum Gegenstand seiner Werke gemacht. Practice zeigt die sich langsam bewegenden Hände des Künstlers auf einem alten Holztisch. Dabei wechselt die Kamera zwischen der linken und der rechten Hand, wie sie die Markierung auf die Tischplatte zeichnen. Permutation und Veränderung variieren das Bild und schaffen eine komplexe visuelle Struktur. Die sich scheinbar endlos wiederholende Geste bleibt dabei gleich, sie formt immer wieder ein X.

Naumans Arbeit basiert auf der Lektüre eines Kataloges, „Reservation X: The Power of Place“, herausgegeben von der First People‘s Hall im Canadian Museum of Civilization, das ihm sein Enkel schenkte. Eine Abbildung darin zeigte einen Vertrag zwischen der kanadische Regierung und Isapo-Muxika, einem Häuptling der Sisika, bekannt als Blackfoot. Während der Repräsentant der kanadischen Regierung mit seinem Namen unterschrieb, zeichnete der Häuptling mit einem X. Der Signatur fügten die kanadischen Beamten den englischen Namen des Häuptlings und den Zusatz „His Mark“, sein Zeichen bei.

Practice, als 2D s/w Videoinstallation konzipiert, stellt die erste Annäherung des Künstlers an das Thema dar. Immer wieder experimentiert Nauman mit den Bewegungen seiner Hände und Finger auf der Tischplatte. Aus diesem künstlerischen Übungsprozess heraus entwickelte sich das Werk, dessen Bedeutungsebenen sowohl Üben als auch das Ausüben umfassen.

Parallel zur Videoinstallation Practice gibt die Konrad Fischer Galerie einen umfassenden Einblick in das druckgraphische Oeuvre des Künstlers, der bereits Anfang der 60er Jahre während seines Studiums an der University of Wisconsin mit einer druckgraphischen Ausbildung begann. Seit den 70er Jahren werden die verschiedensten graphischen Techniken erarbeitet und bis heute mit Werkstätten wie Gemini G.E.L. oder Cirrus Editions ediert. „In der Druckgraphik,“ schreibt Nauman, „hat man mehr das Gefühl, einen Schritt zurück zu machen. Das ist fast ein Widerspruch, denn bei der Zeichnung gibt es eine Direktheit, aber in der Druckgrafik gibt es dieses zusätzliche Element, dass man der Technik erlaubt, ein Puffer zwischen mir und dem Bild zu sein. Das mag ich auch – das Mechanische daran.“

Bruce Nauman, geb 1941, lebt und arbeitet in New Mexico. Zu seinen zahlreichen internationalen Ausstellungen zählen zuletzt: Disappearing Acts (2018/2019) im Schaulager Basel und Museum of Modern Art, New York; Bruce Nauman in der Tate Modern London (2020) und im Stedelijk Museum, Amsterdam (2021), Contrapposto Studies im Palazzo Grassi, Punta della Dogana (2021/2022), Bruce Nauman: OK OK OK im M WOODS Museum, Peking (2022) sowie demnächst Bruce Nauman: Neons, Corridors & Rooms im Pirelli Hangar Bicocca, Mailand (2022/2023).

Nauman erhielt zahlreiche Auszeichnungen, darunter den Goldenen Löwen auf der Biennale von Venedig (1999 und 2009) und den Praemium Imperiale (2004).

 
<< back