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Wolfgang Plöger   |   DÜSSELDORF   13.05.22 - 26.08.22

 

 

WOLFGANG PLÖGER

Between Wild Rumour and a Genuine Account

With the works of the Berlin-based artist Wolfgang Plo?ger, the Konrad Fischer Galerie presents the results of an artistic research project titled The Tracking Dots Project that began two years ago and is dedicated to making Machine Identification Codes (MIC), the so-cal- led tracking dots, visible. These microscopically small yellow dots, invisible to the human eye, which are used to mark the paper on most colour laser machines during every digital printing or copying process, were already detected and criticised by the Electronic Fron- tier Foundation in 2005. Using the identification code in the form of a yellow dot grid, it is possible to trace back which printer was used at which time and even shredded docu- ments can be reconstructed with the help of these tracking dots.

The new Support series, which started in 2022, uses 3D printing or additive manufacturing (AM) as a technique for printing picture frames. The printing programme (slicer) genera- tes the support structures needed to stabilise the frames, which are normally removed from the target object but here mutate into the picture object.

Wolfgang Plo?ger has been working with digital images and their generation, availability and distribution for more than 20 years and thus explores the performative level of images, where the respective technologies, from printing to distribution, decisively de- termine the effect of the pictorial information.

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WOLFGANG PLÖGER

Between Wild Rumour and a Genuine Account

Mit den Arbeiten des in Berlin lebenden Ku?nstlers Wolfgang Plo?ger pra?sentiert die Konrad Fischer Galerie die Ergebnisse eines bereits vor zwei Jahren begonnenen ku?nstle- rischen Forschungsprojekts mit dem Titel The Tracking Dots Project, das sich der Sichtbar- machung von Machine Identification Codes (MIC), den sogenannten tracking dots, wid- met. Diese mikroskopisch kleinen, fu?r das menschliche Auge unsichtbaren gelben Punkte, mit denen auf den meisten Farblasergera?ten bei jedem digitalen Druck- oder Kopiervor- gang das Papier markiert wird, wurden schon 2005 von der Electronic Frontier Foundati- on nachgewiesen und kritisiert. Anhand des Identifikationscodes in der Form eines gelben Punkterasters kann zuru?ckverfolgt werden, welcher Drucker zu welchem Zeitpunkt ver- wendet wurde und selbst geschredderte Dokumente lassen sich mithilfe dieser tracking dots rekonstruieren.

Die neue Werkserie Support, 2022 begonnen, nutzt das 3D-Printing oder Additive Manufac- turing (AM) als Technik fu?r den Druck von Bilderrahmen. Das Druckprogramm (slicer) generiert die zur Stabilisierung der Rahmen notwendigen Stu?tzstrukturen, die normaler- weise aus dem Zielobjekt entfernt werden, hier aber zum Bildgegenstand mutieren.

Wolfgang Plo?ger bescha?ftigt sich seit mehr als 20 Jahren mit digitalen Bildern und deren Erzeugung, Verfu?gbarkeit und Verbreitung und erforscht so die performative Ebene der Bilder, auf der die jeweiligen Technologien, vom Druck bis hin zur Distribution, die Wir- kung der bildlichen Information maßgeblich bestimmen.

 
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