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Jim Lambie   |   DÜSSELDORF   16.03.18 - 12.05.18

 

 

Both Ends Burning

Jim Lambie (b. 1964, Glasgow, Scotland) collects the material for his energetic and colorful artworks from different sources: everyday objects, flea-market findings, bulky waste, Oxfam stores. These leftovers and relics of our modern world are carefully and liberally remodeled into sculptures and installations.

By doing this, Jim Lambie is referencing musical sources and pop icons, using record sleeves, fan items and collectibles, turntables, song lyrics from Punk, Rock and Glam. So, in his most recent artworks he is combining colored sunglasses with lead frames like in a Medieval church window. They are titled after songs by Pink Floyd, Mary J. Blige, Grace Jones or The Velvet Underground. Jim Lambie transfigures simple objects from trash into treasure, from a material multitude into mind-blowing Minimalism, incidentally giving any political or social background or whatever "meaning" the cold shoulder.

"Brilliant colours, mesmeric patterns, glitter, voluptuous texture, sharp edges, ribboned, bejewelled gorgeousness.", may describe the art of Jim Lambie, as Michael Bracewell did. Or, as  Jonathan Jones of The Guardian has it: "Jim Lambie is a demiurge, a magician. A pure artist, a genius."

Jim Lambie studied at the Glasgow School of Art. His works were shown at Museum of Fine Arts, Boston, at Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, at Hirshhorn Museum, Washington, D.C., at Dallas Museum of Art and in the collections of Tate Modern, London, Museum of Modern Art, New York, the National Portrait Gallery and Walker Art Center, among others.


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Für seine energiegeladenen, farbenfrohen Kunstwerke schöpft Jim Lambie (Jg. 1964, lebt und arbeitet in Glasgow) aus den unterschiedlichsten Ressourcen in Form alltäglicher Objekte, gefunden auf Flohmärkten, aus dem Sperrmüll oder aus dem Oxfam-Laden. Diese Überbleibsel und Relikte unserer modernen Welt werden von Lambie sorgsam und zugleich freizügig in Skulpturen und Installationen umgestaltet.

Jim Lambie zitiert in seinen Arbeiten häufig Ikonen der Pop-Musik, verwendet Schallplatten-Cover, Fan-Artikel, ganze Plattenspieler, Liedtexte oder Sammelobjekte aus dem Umfeld von Punk, Rock oder Glam. So versieht er etwa in seinen aktuellen Arbeiten die Gläser von Sonnenbrillen mit einem aufwendigen Bleirand, den wir eher von Kirchenfenstern kennen. Die Titel der Arbeiten kommen von Pink Floyd, Mary J. Blige, Grace Jones oder The Velvet Underground. Jim Lambie verwandelt simple Alltagsgegenstände von Trash in Kostbarkeiten, von schier unübersichtlicher Materialvielfalt in atemberaubende Werke der Minimal Art, ohne sich dabei um irgendwelche sozialen oder politischen Kontexte oder um irgendeine "Bedeutung" zu kümmern.

"Brillante Farben, hypnotische Muster, Glitter, üppige Texturen, scharfe Kanten, mit Bändern und Juwelen besetzte Pracht.", so ließen sich mit Michael Bracewell die Arbeiten von Jim Lambie beschreiben. Oder, wie Jonathan Jones vom Guardian es formulierte: "Jim Lambie ist ein Demiurg, ein Zauberer. Ein echter Künstler, ein Genie." 

Jim Lambie studierte an der Glasgow School of Art. Seine Werke wurden u.a. gezeigt im Museum of Fine Arts, Boston, im Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, im Hirshhorn Museum, Washington, D.C., im Dallas Museum of Art und befinden sich in den Sammlungen der Tate Modern, London, im Museum of Modern Art, New York, in der National Portrait Gallery und im Walker Art Center.

 
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