Estate Bernd & Hilla Becher
BERND BECHER
1931
born in Siegen
died in 2007
HILLA BECHER
1934
born in Potsdam
died in 2015
BERND BECHER
1976
professor, Kunstakademie Düsseldorf
1961
marriage of Bernd and Hilla Becher
1959
begins collaboration with Hilla Wobeser
1957 – 1961
studies typography, Kunstakademie Düsseldorf
1953 – 1956
studies lithography and painting, Kunstakademie Stuttgart, Prof. Karl Rössing
1947 – 1950
stage painter apprenticeship, Siegen
HILLA BECHER
1972 – 1973
guest lecturer, Hochschule für bildende Künste Hamburg
1961
marriage of Bernd und Hilla Becher
1958 – 1961
studies photography, Kunstakademie Düsseldorf
AWARDS
2014
Rheinischer Kulturpreis der Sparkassen-Kulturstiftung Rheinland
2004
Hasselbad Award, Göteberg
Preisträger Kultursalon Düsseldorf e.V.
2002
The Erasmus Price
1991
The Leon D'Oro award for sculpture at the Venice Biennale
Public collections (selection)
Guggenheim Museum, New York
Metropolitan Museum of Art, New York
Dia Art Foundation, New York
Tate Modern, London
Tate Britain, London
Stedelijk Museum, Amsterdam
Getty Museum, Los Angeles, CA
National Museum of Modern Art Tokyo
National Gallery of Victoria, Melbourne National
SMAK Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent
CAPC – Musée d'art contemporain, Bordeaux
Berardo Museum – Collection of Modern and Contemporary Art, Lisbon
Canadian Centre for Architecture, Montréal, QC
K21, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
Kunstpalast Düsseldorf
Pinakothek der Moderne, Munich
Kunstmuseum Basel
Kunstmuseum Bonn
SELECTED SOLO EXHIBITIONS
2022
Beton, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
The metropolitan Museum of Art, New York
2019
Bernd & Hilla Becher, National Museum Cardiff, Wales, United Kingdom
Bernd & Hilla Becher, Kohlebunker, Kunstarchiv Kaiserwerth, Düsseldorf
2018
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke, Josef Alberts Museum. Quadrat, Bottrop
Bernd & Hilla Becher, Gasbehälter/ Gas Tanks, Konrad Fischer Galerie, Berlin
2017
Bernd & Hilla Becher, Sprüth Magers, Los Angeles, CA
2016
Bernd & Hilla Becher, Fachwerkhäuser des Siegener Industriegebiets, SK Stiftung Kultur, cologne
2014
Bernd & Hilla Becher, Fotografien aus fünf Jahrzehnten, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Sprüth Magers, London, United Kingdom
2013
Bernd & Hilla Becher, Photographische Sammlung der SK Stiftung Kultur, Cologne
Bernd & Hilla Becher, Dia Art Foundation, New York
Bernd & Hilla Becher, Siegerländer Fachwerkhäuser, Orts- und Dorfansichten des Siegerlandes
Bernd & Hilla Becher, Siegerländer Gruben und Hütten, Holzfördertürme in Pennsylvania, Museum für Gegenwartskunst, Siegen
2012
Bernd & Hilla Becher, galerija TR3, Ljubljana, Slowenia
Bernd & Hilla Becher, Coal Mines. Steel Mills., Galerie Rudolfinum, Prague, Czech Republic
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, Imprimés 1964-2010, Grand Palais, Paris, France
2011
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke und Hütten, Industrielandschaften, Fotomuseum Winterthur
Bernd & Hilla Becher, Blick in die Sammlung: Grube Anna, Alsdorf/Aachen, Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur, Cologne
Bernd & Hilla Becher, Siegerländer Fachwerkhäuser, Museum für Gegenwartskunst, Siegen
Bernd et Hilla Becher, Pôle Image Haute-Normandie, Rouen
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke und Hütten, Fotomuseum im Münchner Stadtmuseum, Munich
2010
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke und Hütten, Quadrat Bottrop, Josef Albers Museum, Bottrop
Bernd & Hilla Becher, In Prints: 1964-2010, Musée de l'Elysée, Lausanne, Switzerland
2009
Bernd e Hilla Becher, Museo Morandi, Bologna, italy
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Berlin
Bernd & Hilla Becher, A Survey 1972-2006, Fraenkel Gallery, San Francisco, CA
Bernd & Hilla Becher, The Grid: Bernd and Hilla Becher, Nevada Museum of Art NMA, Reno, NV
2008
Bernd & Hilla Becher, Landscape/Typology, Museum of Modern Art, New York
Bernd & Hilla Becher, Basic Forms, Getty Museum, Los Angeles, CA
2007
Bernd & Hilla Becher, Fachwerkhäuser, Industrielandschaften, Getreidesilos, Schirmer/Mosel Showroom, Munich
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
2006
Bernd & Hilla Becher, Typologies anciennes, Musée des Arts Contemporains, Hornu, Belgium
Bernd & Hilla Becher, Zeche Concordia, SK Stiftung Kultur, Cologne
2005
Bernd & Hilla Becher, Typologien industrieller Bauten, Museum für Fotografie im Hamburger Bahnhof, Berlin
Bernd & Hilla Becher, Basic Forms of Industrial Buildings - Bernd & Hilla Becher, Kunsthallen Brandts Klaedefabrik, Odense, Danmark
Bernd & Hilla Becher, The Basic Shapes of Industrial Building, Nasjonalgalleriet, Oslo, Norway
2004
Bernd et Hilla Becher, Centre Pompidou, Paris, France
Bernd & Hilla Becher, 2004 Hasselblad Award Winner, Hasselblad Center, Goeteborg, Sweden
Bernd & Hilla Becher, Typologien industrieller Bauten, HDK - Haus der Kunst, Munich
2003
Bernd & Hilla Becher, Typologien industrieller Bauten, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Early Works, Andre Simoens Gallery, Knokke-Zoute, Belgium
Bernd & Hilla Becher, Fraenkel Gallery, San Francisco, CA
2002
Bernd & Hilla Becher, Stedelijk Museum, Amsterdam, Netherlands
Bernd & Hilla Becher, Schirmer/Mosel Showroom, Munich
2001
Bernd & Hilla Becher, Gallery Zwirner & Wirth, New York
2000
Bernd & Hilla Becher, The Mines, Huis Marseille stichting voor fotografie, Amsterdam, Netherlands
Bernd & Hilla Becher, Zwirner & Wirth, New York
1999
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke: Objekt und Beschreibung, SK Stiftung Kultur, Cologne
1998
Bernd & Hilla Becher, Camden Arts Centre, London
1997
Bernd & Hilla Becher, Distance and Proximity, Australian Centre for Photography, Sydney, Australia
1996
Bernd & Hilla Becher, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, NY
1994
Bernd & Hilla Becher, Museum für moderne Kunst, Goslar / Westfälisches Landesmuseum, Münster
Bernd & Hilla Becher, Fri Art - Centre d'Art Contemporain, Fribourg, Switzerland
1993
Bernd & Hilla Becher, Distanz und Nähe - Fotografische Arbeiten von Bernd und Hilla Becher, Neue Nationalgalerie, Berlin
1992
Bernd & Hilla Becher, Kamakura Gallery, Kanagawa, Japan
1991
Bernd & Hilla Becher, Galerie Ascan Crone, Hamburg
Bernd & Hilla Becher, Carpenter Center, Cambridge, England
Bernd & Hilla Becher, Cleveland Center for Contemporary Art, Cleveland, OH
1990
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, Kölnischer Kunstverein, Cologne
Bernd & Hilla Becher, Galerie Max Hetzler, Cologne
1989
Bernd & Hilla Becher, Palais des Beaux-Arts, Brussels, Belgium
Bernd & Hilla Becher, D. Weinberg Gallery, Los Angeles, CA
Bernd & Hilla Becher, Urbi et Orbi Galerie, Paris, France
Bernd & Hilla Becher, Galerie Vega, Lüttich
1988
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Kunstverein München, Munich
Bernd & Hilla Becher, Centre National d'Art Contemporain, Grenoble, France
1986
Bernd & Hilla Becher, Carnegie Mellon University, Art Gallery, Pittsburgh, PA
Bernd & Hilla Becher, Kamakura Gallery, Chuo-ku, Tokio, Japan
Bernd & Hilla Becher, Architekturmuseum, Basel, Switzerland
1985
Bernd & Hilla Becher, Museum Folkwang, Essen
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
1983
Bernd & Hilla Becher, Freedman Gallery, Reading, PA
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
1982
Bernd & Hilla Becher, C. Taylor Gallery, Dallas, TX
1981
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, Kunstverein Siegen, Siegen
Bernd & Hilla Becher, Stedelijk Van Abbe Museum, Eindhoven
Bernd & Hilla Becher, Hochöfen, Hoesch Museum, Dortmund
Bernd & Hilla Becher, Absage an das Einzelbild, Museum Folkwang, Essen
1980
Bernd & Hilla Becher, Fachhochschule und Hochschule für Bildende Künste, Hamburg
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Galerie Vega, Lüttich
Bernd & Hilla Becher, Westfälisches Landesmuseum, Münster
1979
Bernd & Hilla Becher, Galerie Sonnabend, Paris, Fance
Bernd & Hilla Becher, Kunstbibliothek Tranegarden, Copenhagen, Denmark
Bernd & Hilla Becher, Gallerie M. Valsecchi, Milano, Italy
Bernd & Hilla Becher, Kunstraum München, Munich
Bernd & Hilla Becher, Galerie J. Schweinebraden, Berlin
Bernd & Hilla Becher, Kunst- und Museumsverein, Wuppertal
1978
Bernd & Hilla Becher, Milwaukee Art Center, Milwaukee, WIS
Bernd & Hilla Becher, Von der Heydt-Museum, Wuppertal
1977
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, InK, Halle für Internationale Kunst, Zurich
Bernd & Hilla Becher, Galerie Tanit, Munich
1976
Bernd & Hilla Becher, Kunsthalle, Tübingen
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Galerie Preisig, Basel, Switzerland
1975
Bernd & Hilla Becher, D. Weinberg Gallery, San Francisco, CA
Bernd & Hilla Becher, Galerie Sonnabend, Paris, France
Bernd & Hilla Becher, Gallerie A. Castelli, Milano, Italy
Bernd & Hilla Becher, Rheinisches Landesmuseum, Bonn
Bernd & Hilla Becher, The Museum of Modern Art, New York
1974
Bernd & Hilla Becher, La Jolla Museum of Contemporary Art, San Diego
Bernd & Hilla Becher, Contemporary Arts Center, Cincinnati
Bernd & Hilla Becher, National Gallery of Canada, Ottawa
Bernd & Hilla Becher, Wadsworth Atheneum, Hartford
Bernd & Hilla Becher, Kabinett für aktuelle Kunst, Bremerhaven
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, Arts Council of Great Britain, London
1973
Bernd & Hilla Becher, Galerie Sonnabend, Paris
Bernd & Hilla Becher, Galerie Konrad Fischer, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Gallerie Forma, Genua
Bernd & Hilla Becher, Gallerie Amelio, Neapel
1972
Bernd & Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York
Bernd & Hilla Becher, Bennington College, Bennington
Bernd & Hilla Becher, International Museum of Photography, Rochester
Bernd & Hilla Becher, N. Greenwood Gallery, London
1971
Bernd & Hilla Becher, Kabinett für aktuelle Kunst, Bremerhaven
Bernd & Hilla Becher, Gegenverkehr - Zentrum für aktuelle Kunst, Aachen
1970
Bernd & Hilla Becher, Städtisches Museum, Ulm
Bernd & Hilla Becher, Moderna Museet, Stockholm
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
1969
Bernd & Hilla Becher, Anonyme Skulpturen. Formvergleiche industrieller Bauten, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf
1968
Bernd & Hilla Becher, Institute Prof. K. Wachsman, Los Angeles
Bernd & Hilla Becher, Goethe-Center, San Francisco
Bernd & Hilla Becher, Stedelijk Van Abbe Museum, Eindhoven
Bernd & Hilla Becher, Galerie R. Nohl, Siegen
Bernd & Hilla Becher, Städtisches Museum Abteiberg, Mönchengladbach
1967
Bernd & Hilla Becher, Industriebauten 1830-1930. Eine photographische Dokumentation von Bernd und
Bernd & Hilla Becher, Hilla Becher, Die Neue Sammlung, Staatliches Museum für angewandte Kunst, Munich
Bernd & Hilla Becher, Technische Hochschule, Karlsruhe
Bernd & Hilla Becher, Bergbaumuseum, Bochum
Bernd & Hilla Becher, Kunstakademie, Copenhagen
1966
Bernd & Hilla Becher, Staatliche Kunstakademie, Düsseldorf
1965
Bernd & Hilla Becher, Galerie Pro, Bad Godesberg
1963
Bernd & Hilla Becher, Galerie R. Nohl, Siegen
SELECTED GROUP EXHIBITIONS
2021
Scratching the Surface, Hamburgher Bahnhof - Museum für Gegenwart, Berlin
2020
Art Cologne at the Gallery, SETAREH, Düsseldorf
2019
Subjects of Life – Photography in the Mudam Collection, Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, Luxembourg
2018
Bernd and Hilla Becher in dialogue with Carl Andre and Sol LeWitt, Paula Cooper Gallery, New York, NY
Art Conceptuel: Collections Du Musée, Musée D’Art Moderne Et Contemporain, Saint-Etienne Metropole, France
Picture Industry: A Provisional History of the Technical Image, 1844-2018, curated by Walead Beshty, LUMA Foundation for the Parc des Ateliers, Arles, France
Fotografie uit Düsseldorf, huis marseille, museum voor fotorafie, Amsterdam
2017
Fotografien werden Bilder, Städel Museum, Frankfurt
Bernd & Hilla Becher - Hanna Darboven - Thomas Scheibitz. Ich bin nicht meine Zielgruppe, Kunsthaus, Dresden
Deutschland 8 - Deutsche Kunst in China, Minsheng Art Museum, Peking
2016
Wolke und Kristall - Die Sammlung Dorothee und Konrad Fischer, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
WITH A TOUCH OF PINK - WITH A BIT OF VIOLET - WITH A HINT OF GREEN - Dorothee Fischer in memoriam, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Der Typologische Blick -Ausstellung für Hilla Becher, Die Photographische Sammlung / SK Stiftung Kultur, Köln
2015
Summer Show, Konrad Fischer Galerie Berlin
Open Water, Galerie Ludorff, Düsseldorf
Addictive Logic, Barbara Krakow Gallery, Boston
Käfer, Crash & Capri-Batterie. Wie Künstler Technik sehen. Die Sammlung Schiffer, Kunsthalle Göppingen / Schloss Filseck, Uhingen
#collezionemart Mart Trento e Rovereto, Verona
Art Eco Deel II: Architectuur Cultuurcentrum Strombeek Grimbergen, Strombeek
Constructing Worlds: Photography and Architecture in the Modern Age, Swedish
Centre for Architecture and Design, Stockholm
2014
Reines Wasser - Die kostbarste Ressource der Welt, Lentos Kunstmuseum, Linz
Constructing Worlds: Photography and Architecture in the Modern Age, Barbican Art Gallery, London
Love Story - The Anne and Wolfgang Titze Collection, 21er Haus, Vienna
Käfer, Crash & Capri-Batterie, Kunstmuseum Mülheim an der Ruhr
Collection Presentation, SMAK, Gent
The Tears of Things, Fundación Helga de Alvear, Cáceres
2013
Postwar German Art in the Collection Saint Louis Art Museum, St. Louis in progress. Werke aus der mumok Sammlung MUMOK, Wien
Schenkung Herbert Lange. Fotografien 1925 - 2009 - Kunstsammlungen Chemnitz, Chemnitz
Neue Galerie - neu gesehen: Sammlung + documenta-Erwerbungen - Neue Galerie, Kassel
2012
Fotografie total. Werke aus der Sammlung des MMK, Frankfurt a.M.
L'homme de Vitruv, Centre d'art contemporain d'Ivry, Ivry sur Seine
A meno di non ricorrere a una fotografia, M&D arte, Gorgonzola
Landschaft als Weltsicht, Kunstsammlungen Chemnitz, Chemnitz
Manifesta 9, Koolmijn van Waterschel-Genk, Genk
Mensch Maschine: Automatenseelen/Seelenautomaten, Kunsthalle Darmstadt
At home - Der Blick durchs Schlüsselloch, Ludwig Galerie, Schloss Oberhausen
1, 2, 3: von A bis Z grafische Folgen. Städtische Galerie Villa Zanders, Bergisch Gladbach
De la Generosidad. Obras de la coleccion Helga de Alvear, Centro Galego de Arte Contemporanea, Santiago de Compostela
Der Mensch und seine Objekte, Museum Folkwang, Essen
Reconsidering the Photographic Masterpiece, UNM Art Museum, University of New Mexico, Albuquerque
Beuys, Warhol, Polke & Co - 40 Jahre Kunsthalle Tübingen, Kunsthalle Tübingen
Conversations: Photography from the Bank of America Collection, Irish Museum of Modern Art IMMA, Dublin
Par Par S E T, The Barbara Krakow Gallery, Boston
Monte Clark Gallery, Vancouver
open spaces - secret places, Museum der Moderne Mönchsberg, Salzburg
Stadt und Land, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
2011
Frames and Documents - Conceptualist Practices, Selections from the Ella Fontanals-Cisneros Collection CIFO, Cisneros Fontanals Art Foundation, Miami
Wiedereröffnung der Neuen Galerie Kassel, Neue Galerie, Kassel
En Obras. Colección Teixeira De Freitas, TEA Tenerife Espacio de las Artes, Santa Cruz de Tenerife
Nie wieder störungsfrei!, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen
Arte Povera International, Museo d'arte contemporanea Castello di Rivoli, Turin
Photography Calling!, Sprengel Museum, Hannover
Atlas. How To Carry The World On One's Back?, Sammlung Falckenberg, Hamburg
Cambio de paradigma - Colección Serralves años 60-70, Museo de Arte Contemporáneo, Castilla y León
Die Erfindung der Wirklichkeit - Photographie an der Kunstakademie Düsseldorf von 1970 bis heute, Akademie-Galerie, Die Neue Sammlung, Düsseldorf
Nachrichten aus der Zwischenstadt, Museum Ludwig, Cologne
The Life and Death of Buildings, Princeton University Art Museum, Princeton
Staging the Archive, MACE Museu de Arte Contemporánea de Elvas, Portugal
New Topographics, Nederlands Fotomuseum, Rotterdam
Through the Looking Brain, Kunstmuseum Bonn
MMK 1991-2011: 20 Jahre Gegenwart, Museum für Moderne Kunst (MMK), Frankfurt/Main
Ileana Sonnabend: An Italian Portrait, Sonnabend Gallery, New York
Thirty are better than one, Galerie Tanit, Munich
ATLAS. How to Carry the World on One's Back?, ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe
Baltz, Becher, Ruscha, Yancey Richardson Gallery, New York
New Topographics - Robert Adams, Lewis Baltz, Bernd and Hilla Becher, Joe Deal, Frank Gohlke, Nicholas Nixon, John Preus Museum, Horten
De-Natured: German Art from Joseph Beuys to Martin Kippenberger, Ackland Art Museum, Chapel Hill
Things are Queer - Highlights der Sammlung UniCredit, MARTa Herford, Herford
Seeing Now: Photography Since 1960, The Baltimore Museum of Art, Baltimore
Bernd & Hilla Becher - Hiroshi Sugimoto, Springer & Winckler Galerie, Berlin
Conversations: Photography from the Bank of America, MFA - Museum of Fine Arts, Boston
Another Story, Moderna Museet, Stockholm
Weltsichten. Landschaften in der Kunst des 17. bis zum 21. Jahrhundert, Kunsthalle zu Kiel
Aphasic Disturbance, Chelsea space, Chelsea College of Art and Design, London
Testing Ground, Zabludowicz Collection, London
2010
Bild für Bild - Film und zeitgenössische Kunst, Museum Ostwall im Dortmunder U, Dortmund
Von Carl Andre bis Gregor Schneider. Dorothee und Konrad Fischer: Archiv einer Haltung - Museum Kurhaus Kleve, Kleve
Cosa fa la mia anima mentre sto lavorando, GAM Civica Galleria d'Arte Moderna di Gallarate, Gallarte
New Topographics, Landesgalerie am Oberösterreichischen Landesmuseum, Linz
Place as Idea, Worcester Art Museum, Worcester
The Good, The Bad & the Ugly, Cultuurcentrum Mechelen
The Adventure of Reality International Realism, Kunsthal Rotterdam
Gallery Artsists, Danziger Gallery, New York
New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape, San Francisco
Museum of Modern Art, San Francisco
Der Westen leuchtet, Kunstmuseum Bonn
They Knew What They Wanted, Ratio 3, San Francisco
Siedewalk Deli/Apocalypse Now, Veringkanal hinter der Honigfabrik, Hamburg
Realismus - Das Abenteuer der Wirklichkeit, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, Munich
The Art Fair Is Present, Danziger Gallery, New York
Wall to Wall, Daniel Weinberg Gallery, Los Angeles
La revanche de l'archive photographique, Centre de la photographie, Geneva
Pictures by Women: A History of Modern Photography, Museum of Modern Art, New York
La polifonia del mondo Photographs 1964 - 2010, De Primi Fine Art, Lugano
Photographic Typologies, Tate Modern, London
In-Book/Out-Book/If-Book, Museo della Cittá, Perugia
Furthermore: 30th Anniversary Exhibition, Fraenkel Gallery, San Francisco
Haunted: Contemporary Photography/Video/Performance, Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Ruptures and Continuities: Photography Made after 1960 from the MFAH Collection, Museum of Fine Arts Houston, Texas
Collection / Porto: Museu Serralves, Centre d'Art Contemporain, Bignan
Le Meilleur des Mondes, Musée d'Art Moderne Grand-Duc Jean, Luxembourg
Realismus - das Abenteuer der Wirklichkeit. Courbet - Hopper - Gursky, Kunsthalle in Emden
IN ON UNDER ABOVE AND WITH, The Barbara Krakow Gallery, Boston
Vertically Integrated Manufacturing, Murray Guy, New York
2009
Konrad Fischer Galerie, Berlin
Art of Two Germanys/Cold War Cultures Deutsches Historisches Museum, Berlin
Kunst und Kalter Krieg - Deutsche Positionen 1945-1989 Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg
Objectivités - La photographie de Dusseldorf, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Paris
Highlights, Galerie Clairefontaine, Luxembourg
Die Düsseldorfer Schule: Photographien aus der Sammlung Lothar Schirmer, Bayerische Akademie der Schönen Künste, Munich
New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles
A Few Frames: Photography And The Contact Sheet, Whitney Museum of American Art, New York
Pete and Repeat - Works from the Zabludowicz Collection, Zabludowicz Collection London
Pas nécessaire et pourtant indispensable. 1979-2009: 30 ans d'art contemporain, Centre d'art contemporain Meymac, Meymac
SECHZIG JAHRE. SECHZIG WERKE. Kunst aus der Bundesrepublik Deutschland, Martin-Gropius-Bau, Berlin
Silenzi - Galleria Alberto Peola, Turin
1968-69: 40 Years Later - Armand Bartos Fine Art, New York
En cualquier lugar, en ningún lugar - MARCO Museo de Arte Contemporánea de Vigo, Vigo
Art of Two Germanys/Cold War Cultures, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles
2008
Sichtbarwerden - Fotografische Werke Hamburger Bahnhof, Berlin
Carl Andre, Bernd & Hilla Becher, Sol Lewitt, Bridget Riley, Karsten Schubert, London
Avantgarde aus Westfalen - Die Konrad-von-Soest-Preisträger aus der Sammlung der Provinzial, Kunstmuseum Ahlen
BesArt - O presente: uma dimensío infinita, Berardo Museum, Collection of Modern and Contemporary Art, Lisbon
En cualquier lugar, en ningún lugar , Centre d'Art la Panera, Lleida
Einblick - Fotografien aus der Sammlung der Städtischen Galerie Wolfsburg,
Münchehaus-Museum, Goslar
Objectivités - La photographie de Düsseldorf, Musée d'Art Moderne de la Ville, Paris
Bildspeicher - Neue Werke in der Sammlung der Akademie-Galerie, Akademie-Galerie, Die Neue Sammlung, Düsseldorf
Held together with Water, Istanbul Modern, Istanbul
Safe as Houses, Gallery Karsten Schubert, London
Sol LeWitt x2, Austin Museum of Art, Austin, Texas
Las Implicaciones de la Imagen (The implications of image), MUCA Roma Museo Universitario de Ciencias y Arte, Mexico City
Die Hände der Kunst, MARTa Herford, Herford
Sichtbarwerden, Hamburger Bahnhof Museum für Gegenwart, Berlin
Second Thoughts, Hessel Museum of Art & Center for Curatorial Studies Galleries at Bard College, Annandale-on-Hudson, New York
Paysages - un choix de photographies du FRAC Lorraine, Musée des Beaux-Arts de Nancy, Nancy
Pictures in Series: Multiple Visions and Sequential Imagery, Fisher Landau Center For Art, New York
Carl Andre, Bernd & Hilla Becher, Sol Lewitt, Bridget Riley, Gallery Karsten Schubert, London
Art Now: Recent Acquisitions in Film/Video, Middlebury College Museum of Art, Middlebury
2007
Die Kunst zu sammeln, Museum Kunst Palast, Düsseldorf
German Photography Museum of Fine Arts, Boston
Conceptual Photograpy 1964-1989, Zwirner & Wirth New York
Appearance / Disappearance, Bunkier Stzuki, Krakau
20 ans du Musée d'Art Moderne - L'art aprés 1960 dans les collections, Musée d'Art moderne de Saint-Etienne, Saint-Etienne
art is uninteresting complete, Galerie Philipp Konzett, Wien
Group Show, Galleri Brandstrup, Oslo
Photography - will dethrone painting, Musée Nicóphore Niépce, Chalon sur Saíne
FOTO.KUNST - Zeitgenössische Fotografie aus der Sammlung Essl, Essl Museum, Klosterneuburg
A New Reality: Black-and-White Photography in Contemporary Art, Jane Voorhees Zimmerli Art Museum, New Brunswick
Summer Exhibition, Kamakura Gallery, Kanagawa
Mais do que os olhos captam - Arte Fotografica da Collection Deutsche Bank, Museu de Arte Moderna de Sao Paulo, Sao Paulo
Als wäre nichts gesagt - Kunst der 80er Jahre aus den Sammlungen der Kunstmuseen Krefeld, Museen Haus Lange / Haus Esters, Krefeld
Die zweite Avantgarde - Stiftung Moritzburg, Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt, Halle (Saale)
Ingenium.Photographie et Ingeniosite 1846 - 2006, Palais des Beaux-Arts / Paleis voor Schone Kunsten, Brussels
Contemporary Outlook: German Photography, MFA - Museum of Fine Arts, Boston
Fragmente einer Geschichte/Particules d'Histoire, Lieu d'Art et Action Contemporaine de Dunkerque, Dunkerque
Paesaggi. Opere dalle collezioni del CAMeC, Centro de Arte Moderna e Contemporanea della Spezia, La Spezia
Personal Structures Time-Space-Existence, Arti et Amicitiae, Amsterdam
Collectors 1 - Collezione La Gaia - Cesac - Centro Sperimentale per le Arti Contemporanee, Caraglio
Held together with Water / Kunst aus der Sammlung Verbund, Museum für angewandte Kunst (MAK), Vienna
Conceptual Photograpy 1964-1989, Zwirner & Wirth, New York
Appearance / Disappearance - A German Album. Photography from the federal state of North-Rhine-Westphalia, Gallery of Contemporary Art Bunkier Sztuki, Krakow
Die Kunst zu Sammeln, Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Más de lo que los ojos pueden ver - Arte Fotográfico de la Colección Deutsche Bank, Museo de Artes Visuales, Santiago
What does the jellyfish want?, Museum Ludwig, Cologne
Recent Loans, Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh
Centre of the Creative Universe: Liverpool and the Avant-Garde, Tate Liverpool, Liverpool
Más de lo que los ojos pueden ver - Arte fotográfico de la colección Deutsche Bank, Museo de Arte de Lima
Fotokunst aus 60 Jahren. Kunst aus NRW unterwegs, Galerie Münsterland, Emsdetten
2006
Más de lo que los ojos pueden ver, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey, Monterrey, Mexiko
Shifting Terrain. Contemporary Landscape Photography, The Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford
Why Pictures Now - Fotografie, Film, Video heute, MUMOK, Wien
Dusseldorf School of Photography and Contemporary Western Masters, Hanart TZ Gallery, Hong Kong
Forms of Classification: Alternative Knowledge and Contemporary Art, Cisneros Fontanals Art Foundation, Miami, Forida
Bernd and Hilla Becher, John Coplans, Yayoi Kusama, Thomas Ruff, Richard Serra and Thomas Struth, André Simoens Gallery, Knokke-Heist
busy going crazy - the Sylvio Perlstein collection, La Maison Rouge, Paris
Peintres de la vie moderne Modern-life painters, Centre Pompidou - Musée National d'Art Moderne, Paris
Was ist Plastik? 100 Jahre - 100 Köpfe - Das Jahrhundert moderner Skulptur, Lehmbruck Museum, Duisburg
Albertbecher, Florence Loewy, Paris
STADTschaften Stadt/Strasse/Haus - Krypta 182 Kunstverein Bergisch Gladbach, Bergisch Gladbach
Internazionale XII Biennale di Scultura di Carrara, Biennale di Sculture di Carrara, Carrara
Several Exceptionally Good Recently Aquired Pictures XVIII, Fraenkel Gallery, San Francisco
Why Pictures Now, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien
More than meets the Eye - Fotografie aus der Sammlung der Deutschen Bank, Antiguo Colegio de San Ildefonso, Mexico City
UBS Openings - Photography from the UBS Collection, Tate Modern, London
Le mouvement des images, Centre Pompidou - Musée National d'Art Moderne, Paris
Zwischen Wirklichkeit und Bild - Positionen deutscher Fotografie der Gegenwart, Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Contemporary Art, Marugame
Más de lo que los ojos pueden ver -More than meets the Eye - Fotografie aus der Sammlung der Deutschen Bank - Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey
2005
Frontal 7, Düsseldorf Fotografie, 7th International Photographic Triennial in Tampere, Finnland
Künstlerische Konzepte als Drucksache, Katalog Künstlerbuch Objektbuch, Postkarte Plakat, Galerie M + R Fricke, Berlin
German Contemporary Photography - Zwischen Wirklichkeit und Bild, The National Museum of Modern Art, Tokyo
Summer Exhibition 2005, Stedelijk Museum, Amsterdam
International Prints (Multiple Box Sydney), Conny Dietzschold Gallery, Sydney
Sammlung 2005 - Neupräsentation der erweiterten Sammlung, K21, KUNSTSAMMLUNG NORDRHEIN-WESTFALEN - im Ständehaus, Düsseldorf
Bilanz in zwei Akten - Sammlung Niedersächsische Sparkassenstiftung, Kunstverein Hannover, Hannover
The Last Picture Show - Artists using Photography 1960-1982, Miami Art Central, Miami
2004
Attraversare Genova. Percorsi e linguaggi internazionali del contemporaneo, Villa Croce Museo d'Arte Contemporanea, Genua
L'Ombre du temps, Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris
In Focus - Themes in Photography, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo
Friedrich Christian Flick Collection im Hamburger Bahnhof, Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart, Berlin
German Art - Deutsche Kunst aus amerikanischer Sicht, Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Frankfurt/Main
Fotografía alemana contemporánea - Distancia y Proximidad, Museo de Arte Moderno de la Ciudad de Buenos Aires
Paisaje y Memoria, Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria
Beyond Geometry - Experiments in Form 1940s-70s, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles
Love / Hate. From Magritte to Cattelan, Villa Manin. Centro d'arte contemporanea, Passariano
Thomas Struth - Stephen Shore, Pinakothek der Moderne, Munich
Von Körpern und anderen Dingen... - Deutsche Fotografie im 20. Jahrhundert, Museum Bochum
Neue Editionen, Edition Schellmann, Munich
Paysages photographiques, Guy Ledune, Brussels
One on One - Installations from the collection (1968-1988), Van Abbemuseum, Eindhoven
The Last Picture Show - Artists Using Photography, 1960-1982, UCLA Hammer Museum, Los Angeles
2003
ars photographica, Neues Museum Weserburg, Bremen
Photographs of the Twentieth Century, Tate Gallery of Modern Art, London
Looking in - Looking out, Kunstmuseum Basel
Jede Fotografie ein Bild, Siemens Fotosammlung, Pinakothek der Moderne, Munich
Wings of Art - Motiv Flugzeug, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen
Cruel and Tender. Zärtlich und Grausam. Fotografie und das Wirkliche, Museum Ludwig, Cologne
Aufgeschraubt & Abgestaubt III- Die Sammlungen im Prozess der Neuinterprätation, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen
Mouvements de fonds - Acquisitions 2002 du Fonds national d'art contemporain, MAC - galeries contemporaines des Musées de Marseille
The Last Picture Show - Artists Using Photography - 1960-1982, Walker Art Center, Minneapolis
Berlin-Moskau Moskau-Berlin 1950-2000, Martin-Gropius-Bau, Berlin
PRIVATE/CORPORATE II - EIN DIALOG DER SAMMLUNGEN, DaimlerChrysler Contemporary, Berlin
cruel and tender: the real in the twentieth-century phtograph, Tate Modern, London
Journey to Now - John Kaldor Art Projects & Collection, Art Gallery of South Australia, Adelaide
La Photographie Allemande, Art & Public, Geneva
Imperfect Innocence - The Debra and Dennis Scholl Collection, The Palm Beach
Institute of Contemporary Art (PBICA), Lake Worth
Categorically Speaking, Museum of Contemporary Art Chicago - MCA Chicago, Chicago
Andre - Becher - Buren - Flavin - Lewitt - Schoonhoven - Serra - Zorio, Galerie Baronian-Francey, Brussels
2002
Fotografie, Galerie Springer & Winckler, Berlin
In Szene gesetzt - Architektur in der Fotografie der Gegenwart, Kunsthaus Kaufbeuren
Die Zweite Schöpfung - Bilder der industriellen Welt, Martin-Gropius Bau, Berlin
Schupmann Collection - Fotografie in Deutschland nach 1945, Stadtmuseum Münster
The Russian Avant-Garde Book 1910-1934, Museum of Modern Art, New York
Augenblick - Foto/Kunst in der Sammlung Essl, Sammlung Essl - Kunst der Gegenwart, Klosterneuburg
Positionen der Fotografie, Galerie Fahnemann, Berlin
documenta 11, Kassel
In Collection, Stedelijk Museum, Amsterdam
Utopie Quotidiane - L'uomo e i suoi sogni nell'arte dal 1960 ad oggi, Padiglione d'Arte Contemporanea, Milan
L'immagine ritrovata - Pittura e fotografia dagli anni '80 ad oggi, Museo Cantonale d'Arte Lugano, Lugano
Raum-Bilder, Pinakothek der Moderne, Munich
About Memory and Archive / Autour de la Memoire et de l'Archive, Dalhousie Art Gallery, Halifax
From Pop to Now: Selections from the Sonnabend Collection, The Frances Young Tang Teaching Museum and Art Gallery at Skidmore College, Saratoga Springs
Vues d'architectures, Photographies XIX et XX, Musee de Grenoble
Les commandes photographiques du Groupe Lhoist, Musée d'Ixelles, Brussels
In Szene gesetzt: Architektur in der Fotografie der Gegenwart, Kunstpalais Erlangen
Heute bis Jetzt, Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Photography Transformed, The Cleveland Museum of Art, Cleveland
Paisajes contemporáneos, Fundació Foto Colectania, Barcelona
2001
Pathos der Sachlichkeit - Industrielandschaft in Meisterwerken der Fotografie, Ludwig Galerie Schloss Oberhausen
Erstpräsentation, Museum für Gegenwartskunst, Siegen
Art Fashion, Kunstsammlungen zu Weimar, Schlossmuseum, Weimar
Robert Smithson/Berndt and Hilla Becher - Field Trips, Museu Serralves - Museu de Arte Contemporánea, Porto
Conception - The Conceptual Document 1968-1972, The Morris and Helen Belkin Art Gallery, Vancouver
Monets Vermächtnis - Serie - Ordnung und Obsession, Hamburger Kunsthalle, Hamburg
Some German Photography, Mark Moore Gallery, Santa Monica
Architecture in German Photography, André Simoens Gallery, Knokke-Heist
An American in Europe - The Photography Collection of Baroness Jeane von Oppenhe - Norton Museum of Art, West Palm Beach, Florida
the sleep of reason, Focal Point Gallery, Southend-on-Sea, Essex
Distanz und Nähe, Konsthallen Trollhttan, Trollhättan
2000
Fotografie, Kunstverein, Radolfzell
How you look at it, Fotografien des 20. Jahrhunderts, Sprengel Museum, Hannover
HausSchau. Das Haus in der Kunst, Deichtorhallen, Hamburg
Contemporary Art from Germany - German Festival in India 2000, National Gallery of Modern Art, Mumbai Birla Academy of Art & Culture, Calcutta
Veronica's Revenge - Contemporary Perspectives on Photography, Museum of Contemporary Art Sydney
Inventur I/ 2000, Galerie Keim, Stuttgart
Voilá- Le monde dans la tete, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
Nature & Urbanisme, Gabrielle Salomon Art Conseil, Paris
Art at Work: Forty Years of the Chase Manhattan Collection, Queens Museum of Art, New York
Der Hang zur Beharrlichkeit, Kunstraum Innsbruck
1999
Bilder, Fotografien und Handschriften aus der Sammlung Volker Kahmen, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf
Zwischen Abbildung und Experiment, Fotokunst 1950 - 1990 aus der Sammlung Garnatz, Karlsruhe
Autour de la memoire et de l'archive (about memory and archive), Musée d'art contemporain de Montréal
Espace, modes d'emploi, Centre d'Art Passerelle, Brest
Tomorrow for ever - Photographie als Ruine, Museum Küppersmühle für Moderne Kunst, Duisburg
Von Beuys bis Cindy Sherman - Sammlung Lothar Schirmer, Kunsthalle Bremen
Thinking Aloud, Camden Arts Centre, London / Cornerhouse, Manchester
Tomorrow for ever - Photographie als Ruine, Kunsthalle Krems
Reconstructing Space: Architecture in Recent German Photography, Architectural Association School, London
Art at Work - Forty Years of the Chase Manhattan Collection, Contemporary Arts Museum, Houston
Insite 98 - Mysterious Voyages: Exploring the Subject of Photography, Contemporary Museum, Baltimore
Deep Storage - Arsenale der Erinnerung, Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Sammlung Volker Kahmen, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf
1998
Deep Storage - Collecting, Storing and Archiving in Art, MoMA P.S.1 Contemporary Art Center, New York / New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape, Henry Art Gallery, Seattle
Villa Haiss, Museum für Zeitgenössische Kunst, Zell a.S., Baden-Württemberg
Signaturen des Sichtbaren - Ein Jahrhundert der Fotografie in Deutschland, Galerie am Fischmarkt, Erfurt
Comparative Concepts, International Center of Photography, New York
Signaturen des Sichtbaren, Kunsthalle Erfurt
Conceptual Photography from the 60s and 70s, David Zwirner Inc., New York
1997
Positionen künstlerischer Photographie in Deutschland seit 1945, Berlinische Galerie / Martin-Gropius-Bau, Berlin
summer-visitors, Galerie Schönwald und Beuse, Krefeld
Was ist - Materialökonomie in der Kunst, Zeughaus Wismar / Kunsthalle Rostock
Deep Storage - Arsenale der Erinnerung, Haus der Kunst, Munich / Neue Nationalgalerie, Berlin
On The Edge: Contemporary Art from the Werner and Elaine Dannheisser Collection, Museum of Modern Art, New York
A Lasting Legacy: Selections From The Lannan Foundation Gift, The Geffen Contemporary at MOCA, Los Angeles
Fotografien 1991-1993 Szenenwechsel XII, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt/Main
Old friends inside and outside the museum, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven
1996
Auswahl aus der Sammlung Garnatz, Städtische Galerie Karlsruhe
Sammeln ist wie Tagebuch führen 1964 - 1996, Galerie Rainer Wehr, Stuttgart
Quartos Duplos/Chambres Doubles, Centro de Arte Moderna, Fundacio Calouste Gulbenkian, Lisbon
Summershow, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
John Baldessari, Bernd & Hilla Becher, Kamakura Gallery, Kanagawa
Paysages photographiques - Abbaye St André, Centre d'art contemporain, Meymac
1995
Galerie Conrads, Düsseldorf
Scharfer Blick, Bundeskunsthalle, Bonn
Album: The photographic collection of Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam
Temples, Victoria Miro Gallery, London
L'immagine riflessa, Centro per l'Arte Contemporanea Luigi Pecci, Prato
1994
Distanz und Nähe, Kunsthal Rotterdam
1993
German Selection, André Simoens Gallery, Knokke-Heist
Internationale Fotografie aus der Sammlung Museum Moderner Kunst Wien, Galerie Fotohof, Salzburg
1992
IN FORMATion Works of art in a multi-part composition, Greg Kucera Gallery, Seattle
Pantheon der Photographie im XX. Jahrhundert, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn
Ötta kollektioner med fotografier, Moderna Museet, Stockholm
1991
Bechers, Jeff Wall, James Welling, Regen Projects, Los Angeles
1990
Local Detail, Victoria Miro Gallery, London
Group Show, Galerie Max Hetzler, Cologne
XLIV. Esposizione Biennale Internazionale d'Arte della Cittá di Venezia, Venice
1989
Museum Ludwig, Cologne
Un'altra obiettivite - Centro per l'Arte Contemporanea Luigi Pecci, Centre National des Arts Plastiques, Prato
National Gallery of Art, Washington D. C.
HfbK- Die Letzten 22 Jahre, Kunstverein in Hamburg
Blickpunkte I, Musée d'art contemporain de Montréal, Montreal
1988
Centre de Arte Reina Sofia, Madrid / Bordeaux / Berlin / Rom
Institute of Contemporary Arts, London
Zwischen Schwarz & Weiss, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin
1987
John and Marble Ringling Museum of Art, Sarasota
1986
Bernd and Hilla Becher, Günther Förg, Reinhard Mucha, Luhring Augustine Gallery, New York
1985
Estructuras Repetitivas, Fundación Juan March, Madrid
1954-1985 - Kunst in der Bundesrepublik Deutschland, Neue Nationalgalerie, Berlin
1984
Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C.
Sonnabend Gallery, New York
von hier aus, Messegelände, Düsseldorf
1983
The Museum of Modern Art, New York
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
ARS 83, Helsinki
Photography in Contemporary Art, Tokio / Kioto
Kunst mit Photographie - Die Sammlung Dr. Rolf H. Krauss, Kölnischer Kunstverein, Cologne / Neue Nationalgalerie, Berlin
1982
Science Museum, London
Metropolitan Museum of Art, New York
documenta 7, Kassel
1981
Sammlung Crex, Kunstverein Hamburg
1980
Europe 1980, Lyon
Ruhrfestspiele, Recklinghausen
Kunstverein, Salzburg
Montréal Museum of Fine Arts, Montreal
Plan of Art, Pittsburgh
Arts Council Great Britain, London
Touchstone Gallery, New York
Fine Arts Gallery, University of California, Irvine
Ständige Vertretung der BRD, Berlin (Ost)
Printed Art Since 1965, Museum of Modern Art, New York
1979
Galerie Sonnabend, Paris
Whitney Museum of American Art, New York
The Museum of Modern Art, Penhouse Gallery, New York
Biennale of Sydney, Sydney
Städtische Kunsthalle, Düsseldorf
Museum of Contemporary Art, Chicago
Kunstverein, Kassel
1978
Pace Gallery, New York
InK, Halle für Internationale Kunst, Zurich
Badischer Kunstverein, Karlsruhe
Sonnabend Gallery, New York
1977
documenta 6, Kassel
14. Biennale, Sao Paulo
Art Institute of Chicago, Chicago
Galerie Philomene Magers, Bonn
Tendenzen der Kunst in der Bundesrepublik Deutschland, Budapest
University of Michigan Museum of Art, Michigan
Light Gallery, New York
Art Association of Newport, Rhode Island
University of Rhode Island, Kingston
John and Marble Ringling Museum of Art, Sarasota
Harkness House, New York
Visual Art Museum, School of Visual Arts, New York
Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC / San Francisco
1976
Centre d'Arts Plastiques Contemporains, Bordeaux
Musée Rennes
National Gallery, Canberra
S. Hilberry Gallery, Birmingham
1975
Malmö Konsthall, Malmö
G. Eastman House, Rochester
1974
Art Institute of Chicago, Chicago
Photokina, Cologne
Kunstverein, Heidelberg
1973
Contemporanea, Incontri Internazionali d'Arte, Rome
Yale University School of Art, New Haven
1972
documenta 5, Kassel
Sonnabend Gallery, New York
G. Eastman House, Rochester
Spoleto Festival
1971
Städtische Kunsthalle, Düsseldorf
2. Biennale, Nürnberg
1970
The Museum of Modern Art, New York
International Festival, Edinburgh
1969
Städtische Kunsthalle, Düsseldorf
Städtisches Museum, Leverkusen
BOOKS AND CATALOGUES
(selected)
2022
Bernd & Hilla Becher, Elisa Urbanelli (ed.), metropolitan Museum of Art, New York (cat.)
2012
Bernd & Hilla Becher. Steinwerke und Kalköfen, München
Bernd & Hilla Becher, Galerija TR3, Ljubljana.
2010
Bernd und Hilla Becher. Zeche Hannover, Hrsg. Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur,
Bernd und Hilla Becher: Bergwerke und Hütten - Industrielandschaften, Heinz Liesbrock (ed.)
Ruhrblicke: ein Fotografieprojekt der Sparkassen-Finanzgruppe, Köln
Zeche Hannover = Hannover Coal Mine
Bergwerke und Hütten
2009
James, Sarah E.: Subject, object, mimesis: the aesthetic world of the Becher's photography, Oxford.
Typologien. Bernd & Hilla Becher at the Museo Morandi
2007
Lambrette, Axel, Hilla und Bernd Becher. Versuch einer Darstellung
2006
Becher, Bernd and Hilla: Grain Elevators, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Lange, Susanne: Bernd and Hilla Becher: Life and Work, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
2005
Bernd und Hilla Becher. Eine Einführung in Leben und Werk
2004
Becher, Bernd and Hilla (eds.): Grundformen industrieller Bauten, Munich: Schirmer/Mosel Verlag.
Becher, Bernd and Hilla (eds.): Typologien industrieller Bauten, K20 K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Munich: Schirmer/Mosel Verlag.
Bernd and Hilla Becher, Centre national d’Art et de Culture George Pompidou, Paris: Editions du Centre Pompidou.
Becher, Bernd and Hilla: Typologies of Industrial Buildings, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
2003
ars photographica, Neues Museum Weserburg Bremen.
Typologien industrieller Bauten: Bernd & Hilla Becher, Ausstellung Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf / Haus der Kunst München, München: Schirmer Mosel.
2002
The Russian Avant-Garde Book 1910-1934, Museum of Modern Art, New York.
Augenblick - Foto/Kunst in der Sammlung Essl, Sammlung Essl - Kunst der Gegenwart, Klosterneuburg.
Schupmann Collection - Fotografie in Deutschland nach 1945, Stadtmuseum Münster.
Die Zweite Schöpfung - Bilder der industriellen Welt, Martin-Gropius-Bau, Berlin.
ars photographica, Neues Museum Weserburg Bremen.
Lange, Susanne (ed.), Bernd und Hilla Becher - Festschrift. Erasmuspreis, München: Schirmer Mosel (English edition: Industrial Landscapes, Cambridge, Mass.: The MIT Press).
2001
Pathos der Sachlichkeit - Industrielandschaft in Meisterwerken der Fotografie, Ludwig Galerie Schloss Oberhausen.
Art Fashion, Kunstsammlungen zu Weimar, Schlossmuseum, Weimar.
Dobbe, Martina (Hg.), Bernd und Hilla Becher. Fachwerkhäuser, Siegen: Museum für Kunst der Gegenwart.
2000
HausSchau. Das Haus in der Kunst, Text von Ludwig Seyfarth, Deichtorhallen, Hamburg und Hatje Cantz Verlag, Stuttgart.
iFoto!, Texte von Susanne Anna, James Buke, Gerard A. Goodrow, Jeane Freifrau von Oppenheim, Norton Museum of Art, Palm Beach; Museum für Angewandte Kunst, Köln und Hatje Cantz Verlag, Stuttgart.
Contemporary Art from Germany - German Festival in India 2000-2001, National Gallery of Modern Art, Mumbai; Birla Academy of Art & Culture, Calcutta u.a.O.
Becher, Bernd and Hilla (eds.): Zeche Hannibal, Munich: Schirmer/Mosel Verlag.
Becher, Bernd and Hilla: Framework Houses, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
1998
Deep Storage - Collecting, Storing and Archiving in Art, P.S.1 Contemporary Art Center, New York; Henry Art Gallery, Seattle, Washington.
Signaturen des Sichtbaren - Ein Jahrhundert der Fotografie in Deutschland, Galerie am Fischmarkt Erfurt.
1997
Positionen künstlerischer Photographie in Deutschland seit 1945, herausgegeben von Ulrich Domröse, veranstaltet von der Berliner Festspiele GmbH und der Berlinischen Galerie, Landesmuseum für Moderne Kunst,
Photographie und Architektur Berlin, DuMont Buchverlag, Köln.
Was ist - Materialökonomie in der Kunst, Zeughaus Wismar; Kunsthalle Rostock.
Bernd und Hilla Becher. Industriephotographie, herausgegeben von Monika Steinhauser in Zusammenarbeit mit Kai-Uwe Hemken, Kunstsammlungen der Ruhr-Universität, Bochum.
Conrath-Scholl, Gabriele / Ganteführer, Anne / Heckert, Virginia: August Sander, Karl Blossfeldt, Albert Renger-Patzsch, Bernd und Hilla Becher – Vergleichende Konzeptionen, Köln: Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur.
1995
Fineberg, Jonathan: Art Since 1940: Strategies of Being, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
1994
Bernd & Hilla Becher - Kaiserringträger der Stadt Goslar, Text von Dieter Ronte, Mönchehaus - Museum für moderne Kunst, Goslar.
Avantgarde in Siegen - Die Galerie Nohl 1957-1968, Texte von K. Riha, E. Winter, R. Dähl, M. Bense und R. Koehler, Kunstverein, Siegen.
Die Bücher der Künstler - Publikationen und Editionen seit den sechziger Jahren in Deutschland", Konzeption, Zusammenstellung und Texte von Michael Glasmeier, Institut für Auslandsbeziehungen (ifa-eigene Publikation).
Rosenblum, Naomi: A History of Women Photographers. Paris, London, New York: Abbeville Press Publishers.
1993
Phillips, Lisa: Photoplay: Obras De. Works from the Chase Manhattan Collection, New York: The Chase Manhattan Collection.
Becher, Bernd and Hilla: Gasbehälter, Munich, Paris and London: Schirmer/Mosel Verlag.
1992
Bernd und Hilla Becher. Häuser und Hallen, herausgegeben von Susanne Lange, Schriften zur Sammlung des Museums für Moderne Kunst, Frankfurt/Main.
Photographie in der deutschen Gegenwartskunst, Museum Ludwig, Köln; Walker Art Center, Minneapolis.
Distanz und Nähe. Fotografische Arbeiten von Bernd und Hilla Becher, Andreas Gursky, Candida Höfer, Axel Hütte, Simone Nieweg, Thomas Ruff, Jörg Sasse, Thomas Struth, Petra Wunderlich", Ausstellungsserie Fotografie in Deutschland von 1850 bis heute, Zusammenstellung und Text von Wulf Herzogenrath, Institut für Auslandsbeziehungen.
Adriani, Goetz:El Mundo Imaginado:Obras Sobre Papel del Arte Contemporaneo Aleman, Madrid: Goethe-Institut.
New Jersey Collects: Photograph. Summit, New Jersey: New Jersey Center for Visual Arts.
1991
Aus der Distanz, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf und Edition Cantz, Stuttgart.
Freidus, Marc / Lingwood, James / Slemmons, Rod: Typologies: Nine Contemporary Photographers, Newport Beach: Newport Harbor Art Museum.
Wheeler, Daniel: Art Since Mid-Century: 1945 to the Present, New York: The Vendome Press.
Grundberg, Andy / Yankov, Edmund: Departures. Photography 1923-1990, New York: Independent Curators Incorporated.
1990
Drateln, D. von, Pavillon BRD: Reinhard Mucha und Bernd und Hilla Becher, Kunstforum International, Bd. 109, August-Oktober, Köln.
Bernd und Hilla Becher. Tipologie, Typologies, herausgegeben von Klaus Bussmann, 44. Biennale Venedig; Kölnischer Kunstverein, Köln; Carpenter Center for The Visual Arts, Cambridge, Massachusetts; Cleveland Center for
Contemporary Art, Cleveland, Ohio.
Becher, Bernd and Hilla: Blast Furnaces, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Becher, Bernd and Hilla: Watertowers, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
German Photography: Documentation and Introspection, Ridgefield, Connecticut: The Aldrich Museum of Contemporary Art
Feldmann, E. Melissa: Signs of Life: Process and Materials, 1960-1990, Philadelphia: Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania.
Acconci, Vito / Rosenberg, Berry: Assembled: Works of Art Using Photography as a Construction Element, Dayton: The University Art Galleries, Wright State University.
1989
Conspicuous Display, Stedman Art Gallery, Rutgers University, Camden.
Une autre objectivité, Centre National des Arts Plastiques, Paris; Prato.
Bilderstreit, Museum Ludwig, Köln.
On the art of fixing a shadow, National Gallery of Art, Washington D.C.; Chicago.
Romain, L., Systematische Inspektionen von Wirklichkeit, in: Künstler, Kritisches Lexikon der
Gegenwartskunst, Ausgabe 7, München (ifa-eigene Publikation).
1988
Collection Sonnabend, Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; Bordeaux; Berlin.
Miller, J., Review, Luhring, Augustine & Hodes, Artscribe, London.
1986
Sturman, J., Bernd & Hilla at Sonnabend, Art News, New York.
Indiana, G., Enclosed by system, Village Voice, New York.
1985
Becher, Bernd and Hilla / Pagé, Susanne / Zdenek, Felix: Bernd und Hilla Becher: Fördertürme, Chevalements, Mineheads, Essen: Museum Folkwang, Paris: 1985 ARC/Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris,
Liège: Musée d'Art Moderne de la Ville de Liège.
1982
Künstler verwenden Fotografie, Ausstellungsserie Fotografie in Deutschland von 1850 bis heute, Institut für Auslandsbeziehungen.
documenta 7, Katalog, Kassel.
1981
Bernd und Hilla Becher. Arbeiten 1957-1981", Stedelijk Van Abbe Museum, Eindhoven.
Haase, A., Gespräche mit Künstlern, Köln.
Absage an das Einzelbild, Museum Folkwang, Essen.
Rosenblum, Robert: Explorations in the 70's, Pittsburgh:Pittsburgh Plan for Art.
1979
Neusüss, F. M., Fotografie als Kunst, Köln.
The 3rd Biennale of Sydney", Art Gallery of New South Wales.
Explorations in the 70's, Pittsburgh Plan of Art, Pittsburgh.
Aus Schacht und Hütte, Ruhrfestspiele, Recklinghausen.
Artist and Camera", Arts Council of Great Britain
Hier et apres, Musee des Beaux-Arts, Montreal.
1977
14. Internationale Biennale, Katalog, Sao Paulo.
Europe in the Seventies, Art Institute of Chicago, Chicag.
Geschichte der Fotografie im 20. Jahrhundert, Köln.
Benteler, P., Deutsche Fotografie nach 1945, herausgegeben vom Fotoforum, Universität, Kassel.
1976
Becker, W., Der ausgestellte Künstler, Sammlung Ludwig, Bd. 1, Köln.
Idendite/Identifications, Centre d'Arts Plastiques Contemporains, Bordeaux.
1975
Bernd und Hilla Becher. Photographien 1957 bis 1975, herausgegeben von Klaus Honnef, Rheinisches Landesmuseum, Bonn.
New Topographics, Intemational Museum of Photography at George Eastman House, Rochester
Sequenced Photographs, University of Maryland Art Gallery, Maryland.
New Media 1, Konsthall, Malm (Katalog) Beaton, C.; Buickland, G., The magic image, London
1974
Demonstrative Fotografie, Kunstverein, Heidelberg.
1973
Kahmen, V., Fotografie als Kunst, Töbingen Lippard, L.R., Six Years: The dematerialization of the art object from 1966 to 1972, New York/Washington.
Contemporanea, Rom.
1972
Amsterdam - Paris - Düsseldorf, Solomon R. Guggenheim Museum, New York.
1970
Strategy get arts, International Festival, Edinburgh.
Information, The Museum of Modern Art, New York.
1969
Anonyme Skulpturen. Formenvergleiche industrieller Bauten, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf.
Prospect '69, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf.
1968
Mineheads, The Architectural Forum.
1967
Industriebauten 1830-1930. Eine fotografische Dokumentation von Bernd und Hilla Becher, Die Neue Sammlung, Staatliches Museum für angewandte Kunst, München.
ARTICLES
(selected)
2003
Galloway, David. “Celebrating Industrial Landscapes” The International Herald Tribune, December 20.
2002
Ziegler, Ulf Erdmann. “The Bechers’ Industrial Lexicon” Art in America, June, pp. 93-101; 140-143.
The Long Look. The Tate Magazine, Sept./Oct., No.1, pp. 74-79.
Hüster, W., Einmal Kindheit und zurück, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt.
Honnef, K., Blickverschiebung, in: Kunstzeitung Nr. 70.
Kippenberger, S., Die nackte Wahrheit, in: Der Tagesspiegel, Berlin, Nr. 17850.
2001
Boudier, Laurent. “Le droit d’inventaire de Bernd et Hilla Becher.” Le Journal des Arts, No. 121, May 24.
Kuspit, D., The critique of Power in German Photography, tema celeste - contemporary art", Mailand, Nr. 87.
1996
Baker, Kenneth. “Bechers’ Monuments to Industry.” San Francisco Chronicle, May 10.
1995
Calhoun, Catherine, "The Getty Bombshell." American Photo, March/April, pp. 20-22.
Karmel, Pepe."The Next Logical Step in Industrial Scenes." The New York Times, March 31, p. C21.
1994
Codognato, Mario. "Collection: Attilio Codognato." Galeries, Spring, No. 59, pp. 90-97.
Collins, Tom."Straight, No Chaser." Santa Fe Reporter, May 11-17, p. 23.
Word of Mouth. Condé Nast Traveler, May, p. 56.
Garrels, Gary."Bernd og Hilla Becher." Bild:Fotografi i tysk samtidskunst, June, pp. 20-21.
Adlmann, Jan Ernst. "Hilla and Bernd Becher." The, June, p. 57.
Bonetti, David. "Imposing Order on Chaos in Pop Culture." The San Francisco Examiner, July 8, pp. D5-D6.
Baque, Dominique."De Hiroshima a Glooscap:Identifications d'une Ville." Artpress, November, No. 196, pp. 40-49.
1993
Hagen, Charles."Making Industrial Buildings Look Like Butterflies." The New York Times,Friday, Jan. 22, p. C15.
Kimmelman, Michael."Dismantling Artistic Barriers." The New York Times, February 12, pp. C1- C24.
New York:German Photography. Flash Art News, Vol. XXVI, No.170, May/June, p. 99.
Out of Sight at the Lisson. Flash Art News, Vol. XXVI, No. 170, May/June, p. 107.
Villaespesa, Mar. "El Coleccionista O La Mirada Turbadora." Photovision, No. 24, pp. 17-44; 50.
Bogard, Georges. "Reviews:Permanent Installations of Contemporary Art." Canadian Art, Summer, pp. 68-71.
Cameron, Dan."Gas Tanks, by Bernd & Hilla Becher." Bookforum, Artforum, XXXII, No. 4, Dec., p. 74.
1992
De Duve, Thierry. "Bernd et Hilla Becher ou La Photographie Monumentaire." Les Cahiers du Musee National d'Art Moderne, Spring, pp. 118-124.
Grist for Camera Lens. The Los Angeles Times, April 16.
Severin, Ingrid."Artifacts as Architecture: Photography of Another Space." Photography, Center Quarterly, #51, Vol. 13, No. 3, pp.12-13.
Levy, Ellen, K."The Encyclopedic Impulse." Photography, Center Quarterly, #51, Vol. 13, No. 3, pp. 5-7.
Goldberg, Vicki."Seven Thousand Pictures Are Better Than One." The New York Times, August 23, Section 2, pp. 25; 30.
Hebdige, Dick."America Is an Old Country." Artforum, October, pp. 83-87.
Foerstner, Abigail. "Exhibit Compares the Artistry of Ordinary Details." The Chicago Tribune, December 18., Sect. 7, pp. 98; 106.
1991
Levin, Kim."Collective Conscious:Contemporary Sculpture Collaborations." Sculpture, Mar./Apr., pp. 34-39.
Galloway, David. "Bernd and Hilla Becher: Kunstverein." Artnews, Januar, p.173.
Grundberg, Andy."Without Sentimentality, The Work of 6 Germans." The New York Times, January 25, p. C15.
Team Spirit:Cleveland Center for Contemporary Art. Dialogue, Arts in the Midwest, Jan./Feb., p. 34.
Cullinan, Helen. "Partnering for Artsy Mimickry. The Plain Dealer, February 23.
Nemser, Rebecca. "Bernd & Hilla Becher. The Boston Phoenix, March 8.
Wise, Kelly."Accessible and Remote Grids of Bernd and Hilla Becher." The Boston Globe, Wednesday, March 13.
Rimanelli, David. "Six German Photographers, Sonnabend Gallery." Artforum, April, pp. 122-123.
Decter, Joshua."Six German Photographers at Sonnabend Gallery." Arts Magazine, April, p. 100.
Hirschhorn, Michael."Typologies:The New Soup Cans." Esquire, July, pp. 20-21.
Bonetti, David. "S.F. Dealers' Show of Shows." San Francisco Examiner, July 12, p. D2.
Baker, Kenneth. "Fraenkel Settles Into Spacious New Digs." San Francisco Chronicle, July 30, p. E3.
Schjeldahl, Peter. "Photos that never tell a lie." Elle Magazine, September, pp. 220; 222.
Kohen, Helen, L."Team Work Showcases the Art of Coloration." The Miami Herald, September 19.
Ripley, Deborah. "One Step From Death." Artscribe, Nov./Dec., pp. 126-27.
1988
Smith, R., West Broadway, The New York Times.
Salvioni, D., Bernd and Hilla Becher, Flash Art.
Grimes, N., Bernd and Hilla Becher, Art News, New York.
Weinstein, M., Review: Bernd & Hilla Becher, Artforum, New York.
1983
Raynor, V., in: The New York Times.
1981
Nuridsany, M., Art Press, Nr. 45, Paris.
1980
Helfenstein, H., Industriebauten, Geräte und Fetische - zu Bernd und Hilla Bechers Fotografien von Industriebauten, Archithese, Nr.5.
1979
Bernd und Hilla Becher", in: Artforum, Februar, New York.
1978
Bernd und Hilla Becher, Artforum, Januar, New York.
1977
Bernd und Hilla Becher, Kunstforum International, Bd. 22, Köln.
1976
Romain, L., Photographie - am Beispiel von Hilla und Bernd Becher, Kunstforum International, Bd. 16, Köln.
1975
Jappe, G., Anonyme Skulptur, Die Zeit, Hamburg.
Riese, H. P., Fotos von Hilla und Bernd Becher, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt/M.
1974
W. K., Bernd und Hilla Becher - Industriebauten, Der Anschnitt, Nr.5/6, Essen.
1973
Masheck, J., Unconscious formalism, a response to Andre's note to the Bechers,Artforum, New York.
Andre, C., A note on Bernhard and Hilla Becher, Artforum, Nr. 12.
1971
Vergleiche technischer Konstruktion, Gegenverkehr - Zentrum für aktuelle Kunst, München
Bode, P. M., Anonyme Skulpturen, SüddeutscheZeitung,München.
Schöne Silos, Der Spiegel, 31. Jg., Nr.1/2, Hamburg.
Greiner, U., Ein Förderturm ist ein Förderturm, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt/M.
1969
Strelow, H., Kamera sieht Industrie, Rheinische Post, Düsseldorf.
Sculptures Anonymes, L'Art vivant, Nr.1, Paris.
Sculptures Anonymes, in: L'Art vivant, Nr.1, Paris.
Beauty in the Awful, in: Time Magazine, New York.
1968
Pithead Archaeology, The Architectural Review, Nr.852.
1967
Giachi, A., Industriebauten - schon historisch, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt/M.
Wassertürme, The Architectural Review, Nr.841.
1966
Bernd und Hilla Becher, L'Architecture d'aujourd'hui.
Industriefachwerk - Beitrag zu einer Morphologie des Siegerlandes, Bauwelt, Nr.1/2, Berlin.
1965
Köhler, R., B. Becher nennt seine Fotografie anonym~, N - Notizen für junge Menschen, Nr.2/3.
Kahmen, V., Möglichkeiten einer Dokumentation der lndustriearchitektur, Werk und Zeit, Nr.7/8, München.
1964
Kahmen, V., Bernhard Becher, Die Sonde, Nr.2.
1956
Köhler, H. R., ganz andere - skizzierte Gedanken über das 19. Jahrhundert, Siegerländer Monatsspiegel, Nr.11.
WITH A TOUCH OF PINK - WITH A BIT OF VIOLET - WITH A HINT OF GREEN - DOROTHEE FISCHER - IN MEMORIAM
03. Jun 2016 - 23. Jul 2016
DÜSSELDORF