Estate Bernd & Hilla Becher
BERND BECHER
1931 born in Siegen
died in 2007
HILLA BECHER
1934 born in Potsdam
died in 2015
BERND BECHER
1976 - 1996
professorship, Kunstakademie Düsseldorf
1961
marriage of Bernd and Hilla Becher
1957 – 1961
Kunstakademie Düsseldorf
1953 – 1956
Kunstakademie Stuttgart
HILLA BECHER
1972 – 1973
guest lecturer, Hochschule für bildende Künste Hamburg
1961
marriage of Bernd und Hilla Becher
1958 – 1961
Kunstakademie Düsseldorf
AWARDS
2014
Rheinischer Kulturpreis der Sparkassen - Kulturstiftung Rheinland
2004
Hasselblad Award, Göteborg, SE / Preisträger Kultursalon Düsseldorf e.V.
2002
Erasmuspreis, Praemium Erasmianum, Amsterdam, NL
1994
Goslarer Kaiserring
1990
La Biennale die Venezia International Prize – Golden Lion, Venice, IT
PUBLIC COLLECTIONS (selection)
Amgueddfa Cymru – Museum Wales, Wales
Art Gallery of New South Wales, Sydney
Art Gallery of Ontario, Toronto, ON
Art Institute of Chicago, Chicago, IL
Baltimore Museum of Art, Baltimore, MD
Berardo Museum – Collection of Modern and Contemporary Art, Lisbon Brooklyn Museum, NY
Buffalo AKG Art Museum, Buffalo, NY
Canadian Centre for Architecture, Montre?al, QC
CAPC – Musée d'art contemporain, Bordeaux
Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, PA
Cincinnati Art Museum, Cincinnati, OH
Cleveland Museum of Art, Cleveland, OH
Dallas Museum of Fine Arts, Dallas, TX
Denver Art Museum, CO
Detroit Institute of Arts, Detroit, MI
Deutsche Börse, Photography Foundation, Frankfurt
Dia Art Foundation, New York, NY
Fonds regional d’art contemporain de Lorraine, Metz
Fotomuseum Winterthur, Winterthur
Getty Museum, Los Angeles, CA
Glenstone Foundation, Potomac, MD
Guggenheim Museum, New York, NY
Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, DC IAC – Institut d'art contemporain Villeurbanne/Rhone-Alpes, Villeurbanne Indianapolis Museum of Art , Indianapolis, IN
K21, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Dusseldorf
Kunstmuseum Basel
Kunstmuseum Bonn
Kunstpalast Dusseldorf
La Jolla Museum of Contemporary Art, La Jolla, CA
Leeds Art Gallery, Leeds
Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, CA
Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk
Metropolitan Museum of Art, New York, NY
Modern Art Museum of Fort Worth, Fort Worth, TX
Mudam – Muse?e d'art moderne Grand-Duc Jean, Luxembourg
Musée d'Art Moderne de Paris, Paris
Musée cantonal des Beaux-Arts, Laussanne
Musée d'art contemporain de Montre?al, Montreal, QC
Musée d'art moderne et contemporain de Saint-E?tienne, Saint-E?tienne
Musée des beaux-arts de Montre?al, Montreal, QC
Musée national d'art moderne (Centre Pompidou), Paris
Museo D'Arte Contemporanea Donna Regina, Naples
Museo del Novecento, Milan
Museu Colecao Berardo, Lissabon
Museu d'Art Contemporani de Barcelona
Museu Serralves, Porto
Museum Folkwang, Essen
Museum für Gegenwartskunst, Siegen
Museum für Moderne Kunst, Frankfurt
Museum Ludwig, Cologne
Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Vienna
Museum of Art, Osaka, Japan
Museum of Contemporary Art, Chicago, IL
Museum of Fine Arts, Boston, MA
Museum of Fine Arts, Houston, TX
Museum of Modern Art, New York, NY
National Gallery of Art, Washington, DC
National Gallery of Australia, Parkes, Canberra
National Gallery of Victoria, Melbourne
National Museum of Modern Art Tokyo
Neue Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Berlin Neues Museum, Nuremberg
Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City, MO
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, PA
Photographic Collection/SK Stiftung Kultur, Cologne
Pinakothek der Moderne, Munich
Queensland Gallery of Modern Art, Brisbane
Reina Sofia, Madrid
Saint Louis Art Museum, St. Louis, MO
San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco
SMAK Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent
Start Museum, Shanghai
Stedelijk Museum, Amsterdam
Tate Britain, London
Tate Modern, London
The Broad, Los Angeles, CA
The Museum of Contemporary Art, Los Angeles, CA
Vancouver Art Gallery, Vancouver, BC
Walker Art Center, Minneapolis, MN
SELECTED SOLO EXHIBITIONS
2023
Bernd & Hilla Becher, Sprüth Magers, Berlin
2022
Bernd & Hilla Becher, Beton, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, The Metropolitan Museum of Art, New York, USA
2021
Bernd & Hilla Becher, Photo & Druckgraphik, Kunstarchiv Kaiserswerth, Düsseldorf
2019
Bernd & Hilla Becher, Industrial Visions, National Museum Cardiff, Wales, UK
Bernd & Hilla Becher, Kohlebunker, Kunstarchiv Kaiserswerth, Düsseldorf
2018
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke, Josef Albers Museum, Bottrop, Germany
Bernd & Hilla Becher, Gasbehälter/ Gas Tanks, Konrad Fischer Galerie, Berlin
2016
Bernd & Hilla Becher, Fachwerkhäuser des Siegener Industriegebiets, SK Stiftung Kultur, Cologne, Germany
2014
Bernd & Hilla Becher, Fotografien aus fünf Jahrzehnten, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
2013
Bernd & Hilla Becher, Dia Art Foundation, New York, USA
Bernd & Hilla Becher, Siegerländer Gruben und Hütten, Museum für Gegenwartskunst, Siegen, Germany
2012
Bernd and Hilla Becher, Sonnabend Gallery, New York, USA
2011
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke und Hütten, Industrielandschaften, Fotomuseum Winterthur, Switzerland
Bernd & Hilla Becher, Blick in die Sammlung: Grube Anna, Alsdorf/Aachen, Photographische Sammlung der SK Stiftung, Cologne, Germany
2010
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke und Hütten, Josef Albers Museum, Bottrop, Germany
2009
Bernd & Hilla Becher, Museo Morandi, Bologna, Italy
2008
Bernd & Hilla Becher, Landscape/Typology, Museum of Modern Art, New York, USA
Bernd & Hilla Becher, Basic Forms, Getty Museum, Los Angeles, CA, USA
2006
Bernd & Hilla Becher, Typologies anciennes, Musee des Arts Contemporains, Boussu, Belgium
2005
Bernd & Hilla Becher, Typologien industrieller Bauten, Museum für Fotografie im Hamburger Bahnhof, Berlin
Bernd & Hilla Becher, The Basic Shapes of Industrial Building, Nasjonalgalleriet, Oslo, Norway
2004
Bernd & Hilla Becher, Centre Pompidou, Paris, France
Bernd & Hilla Becher, 2004 Hasselblad Award Winner, Hasselblad Center, Goeteborg, Sweden
Bernd & Hilla Becher, Typologien industrieller Bauten, HDK - Haus der Kunst, Munich, Germany
2003
Bernd & Hilla Becher, Typologien industrieller Bauten, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
2002
Bernd & Hilla Becher, Stedelijk Museum, Amsterdam, Netherlands
2000
Bernd & Hilla Becher, The Mines, Huis Marseille Stichting voor Fotografie, Amsterdam, Netherlands
1999
Bernd & Hilla Becher, Bergwerke: Objekt und Beschreibung, Photographische Sammlung der SK Stiftung, Cologne, Germany
1998
Bernd & Hilla Becher, Camden Arts Centre, London, UK
1997
Bernd & Hilla Becher, Distance and Proximity, Australian Centre for Photography, Sydney, Australia
1994
Bernd & Hilla Becher, Museum für moderne Kunst, Goslar / Westfälisches Landesmuseum, Münster, Germany
1993
Bernd & Hilla Becher, Distanz und Nähe - Fotografische Arbeiten von Bernd und Hilla Becher, Neue Nationalgalerie, Berlin
1991
Bernd & Hilla Becher, Cleveland Center for Contemporary Art, Cleveland, OH, USA
1990
Bernd & Hilla Becher, Kölnischer Kunstverein, Cologne, Germany
1989
Bernd & Hilla Becher, Palais des Beaux-Arts, Brussels, Belgium
1985
Bernd & Hilla Becher, Museum Folkwang, Essen, Germany
1981
Bernd & Hilla Becher, Stedelijk Van Abbe Museum, Eindhoven, Netherlands
1980
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer, Düsseldorf
Bernd & Hilla Becher, Westfälisches Landesmuseum, Münster, Germany
1978
Bernd & Hilla Becher, Von der Heydt-Museum, Wuppertal, Germany
1975
Bernd & Hilla, The Museum of Modern Art, New York, USA
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer, Düsseldorf
1971
Bernd & Hilla Becher, Kabinett für aktuelle Kunst, Bremerhaven, Germany
1970
Bernd & Hilla Becher, Konrad Fischer, Düsseldorf
1969
Bernd & Hilla, Anonyme Skulpturen. Formvergleiche industrieller Bauten, vergleiche industrieller Bauten, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf
SELECTED GROUP EXHIBITIONS
2021
Scratching the Surface, Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart, Berlin
2019
Subjects of Life - Photography in the Mudam Collection, Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, Luxembourg
2018
Bernd and Hilla Becher in dialogue with Carl Andre and Sol LeWitt, Paula Cooper Gallery, New York, USA
2017
Deutschland 8 - Deutsche Kunst in China, Minsheng Art Museum, Peking, China
2016
Wolke und Kristall - Die Sammlung Dorothee und Konrad Fischer, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
Der Typologische Blick -Ausstellung für Hilla Becher, Die Photographische Sammlung / SK Stiftung Kultur, Cologne, Germany
2014
Constructing Worlds: Photography and Architecture in the Modern Age, Barbican Art Gallery, London, UK
2013
Postwar German Art in the Collection Saint Louis Art Museum, St. Louis, USA in progress.
Schenkung Herbert Lange. Fotografien 1925 - 2009 - Kunstsammlungen Chemnitz, Germany
2011
Nie wieder störungsfrei!, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen, Germany
ATLAS. How to Carry the World on One‘s Back?, ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Germany
2010
Photographic Typologies, Tate Modern, London, UK
2009
New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, CA, USA
2008
Sichtbarwerden - Fotografische Werke Hamburger Bahnhof, Berlin
Objectivités - La photographie de Düsseldorf, Musée d‘Art Moderne de la Ville, Paris, France
2007
Die Kunst zu sammeln, Museum Kunst Palast, Düsseldorf
Als wäre nichts gesagt - Kunst der 80er Jahre aus den Sammlungen der Kunstmuseen Krefeld, Museen Haus Lange / Haus Esters, Krefeld, Germany
2006
Why Pictures Now - Fotografie, Film, Video heute, MUMOK, Vienna, Austria
Peintres de la vie moderne Modern-life painters, Centre Pompidou - Musée National d‘Art Moderne, Paris, France
2005
Frontal 7, Düsseldorf Fotografie, 7th Internati- onal Photographic Triennial,Tampere, Finland
2004
German Art - Deutsche Kunst aus amerikanischer Sicht, Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Frankfurt/Main, Germany
Beyond Geometry - Experiments in Form 1940s- 70s, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, CA, USA
2003
Photographs of the Twentieth Century, Tate Gallery of Modern Art, London, UK
Looking in - Looking out, Kunstmuseum Basel, Switzerland
2002
documenta 11, Kassel, Germany
Raum-Bilder, Pinakothek der Moderne, Munich Photography Transformed, The Cleveland Museum of Art, Cleveland, OH, USA
2001
Robert Smithson/Berndt and Hilla Becher - Field Trips, Museu Serralves - Museu de Arte Contemporánea, Porto, Portugal
2000
How you look at it, Fotografien des 20. Jahrhun- derts, Sprengel Museum, Hannover, Germany
1999
Bilder, Fotografien und Handschriften aus der Sammlung Volker Kahmen, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf
1998
Deep Storage - Collecting, Storing and Archiving in Art, MoMA P.S.1 Contemporary Art Center, Comparative Concepts, International Center of Photography, New York, USA
1997
Positionen künstlerischer Photographie in Deutschland seit 1945, Berlinische Galerie / Martin-Gropius-Bau, Berlin
Deep Storage - Arsenale der Erinnerung, Haus der Kunst, Munich / Neue Nationalgalerie, Berlin
Fotografien 1991-1993 Szenenwechsel XII, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, Germany
1996
Quartos Duplos/Chambres Doubles, Centro de Arte Moderna, Fundacio Calouste Gulbenkian, Lisbon, Portugal
1995
Scharfer Blick, Bundeskunsthalle, Bonn Album: The photographic collection of Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, Netherlands
1994
Distanz und Nähe, Kunsthalle Rotterdam, Netherlands
1992
Pantheon der Photographie im XX. Jahr- hundert, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn, Germany
1990
44. Biennale Venice, Italy
1989
Museum Ludwig, Cologne, Germany
National Gallery of Art, Washington D.C., USA
1988
Centre de Arte Reina Sofia, Madrid, Spain
1987
1954-1985 - Kunst in der Bundesrepublik Deutschland, Neue Nationalgalerie, Berlin
1983
The Museum of Modern Art, New York Photography in Contemporary Art, Tokio / Kioto, Japan
1982
Metropolitan Museum of Art, New York documenta 7, Kassel, Germany
1980
Montréal Museum of Fine Arts, Montreal, CAN Arts Council Great Britain, London, UK
Whitney Museum of American Art, New York, USA
1977
documenta 6, Kassel, Germany
14. Biennale, Sao Paulo, Brasil
Art Institute of Chicago, IL, USA
1976
Centre d‘Arts Plastiques Contemporains, Bordeaux, France
1975
Malmö Kunsthalle, Sweden
1974
Art Institute of Chicago, IL, USA
1972
documenta 5, Kassel, Germany
1971
Prospect 7, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf
1969
Konzeption - Conception, Städtisches Museum, Leverkusen, Germany
BOOKS AND CATALOGUES (selected)
2023
Bernd & Hilla Becher. Typologien, Kunstsammlung NRW, Düsseldorf: Schirmer/Mosel Verlag.
2022
Bernd & Hilla Becher, Elisa Urbanelli (ed.), metropolitan Museum of Art, New York (cat.)
2012
Bernd & Hilla Becher. Steinwerke und Kalköfen, München
Bernd & Hilla Becher, Galerija TR3, Ljubljana.
2010
Bernd und Hilla Becher. Zeche Hannover, Hrsg. Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur,
Bernd und Hilla Becher: Bergwerke und Hütten - Industrielandschaften, Heinz Liesbrock (ed.)
Ruhrblicke: ein Fotografieprojekt der Sparkassen-Finanzgruppe, Köln
Zeche Hannover = Hannover Coal Mine
Bergwerke und Hütten
2009
James, Sarah E.: Subject, object, mimesis: the aesthetic world of the Becher's photography, Oxford.
Typologien. Bernd & Hilla Becher at the Museo Morandi
2007
Lambrette, Axel, Hilla und Bernd Becher. Versuch einer Darstellung
2006
Becher, Bernd and Hilla: Grain Elevators, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Lange, Susanne: Bernd and Hilla Becher: Life and Work, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
2005
Bernd und Hilla Becher. Eine Einführung in Leben und Werk
2004
Becher, Bernd and Hilla (eds.): Grundformen industrieller Bauten, Munich: Schirmer/Mosel Verlag.
Becher, Bernd and Hilla (eds.): Typologien industrieller Bauten, K20 K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Munich: Schirmer/Mosel Verlag.
Bernd and Hilla Becher, Centre national d’Art et de Culture George Pompidou, Paris: Editions du Centre Pompidou.
Becher, Bernd and Hilla: Typologies of Industrial Buildings, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
2003
ars photographica, Neues Museum Weserburg Bremen.
Typologien industrieller Bauten: Bernd & Hilla Becher, Ausstellung Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf / Haus der Kunst München, München: Schirmer Mosel.
2002
The Russian Avant-Garde Book 1910-1934, Museum of Modern Art, New York.
Augenblick - Foto/Kunst in der Sammlung Essl, Sammlung Essl - Kunst der Gegenwart, Klosterneuburg.
Schupmann Collection - Fotografie in Deutschland nach 1945, Stadtmuseum Münster.
Die Zweite Schöpfung - Bilder der industriellen Welt, Martin-Gropius-Bau, Berlin.
ars photographica, Neues Museum Weserburg Bremen.
Lange, Susanne (ed.), Bernd und Hilla Becher - Festschrift. Erasmuspreis, München: Schirmer Mosel (English edition: Industrial Landscapes, Cambridge, Mass.: The MIT Press).
2001
Pathos der Sachlichkeit - Industrielandschaft in Meisterwerken der Fotografie, Ludwig Galerie Schloss Oberhausen.
Art Fashion, Kunstsammlungen zu Weimar, Schlossmuseum, Weimar.
Dobbe, Martina (Hg.), Bernd und Hilla Becher. Fachwerkhäuser, Siegen: Museum für Kunst der Gegenwart.
2000
HausSchau. Das Haus in der Kunst, Text von Ludwig Seyfarth, Deichtorhallen, Hamburg und Hatje Cantz Verlag, Stuttgart.
iFoto!, Texte von Susanne Anna, James Buke, Gerard A. Goodrow, Jeane Freifrau von Oppenheim, Norton Museum of Art, Palm Beach; Museum für Angewandte Kunst, Köln und Hatje Cantz Verlag, Stuttgart.
Contemporary Art from Germany - German Festival in India 2000-2001, National Gallery of Modern Art, Mumbai; Birla Academy of Art & Culture, Calcutta u.a.O.
Becher, Bernd and Hilla (eds.): Zeche Hannibal, Munich: Schirmer/Mosel Verlag.
Becher, Bernd and Hilla: Framework Houses, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
1998
Deep Storage - Collecting, Storing and Archiving in Art, P.S.1 Contemporary Art Center, New York; Henry Art Gallery, Seattle, Washington.
Signaturen des Sichtbaren - Ein Jahrhundert der Fotografie in Deutschland, Galerie am Fischmarkt Erfurt.
1997
Positionen künstlerischer Photographie in Deutschland seit 1945, herausgegeben von Ulrich Domröse, veranstaltet von der Berliner Festspiele GmbH und der Berlinischen Galerie, Landesmuseum für Moderne Kunst,
Photographie und Architektur Berlin, DuMont Buchverlag, Köln.
Was ist - Materialökonomie in der Kunst, Zeughaus Wismar; Kunsthalle Rostock.
Bernd und Hilla Becher. Industriephotographie, herausgegeben von Monika Steinhauser in Zusammenarbeit mit Kai-Uwe Hemken, Kunstsammlungen der Ruhr-Universität, Bochum.
Conrath-Scholl, Gabriele / Ganteführer, Anne / Heckert, Virginia: August Sander, Karl Blossfeldt, Albert Renger-Patzsch, Bernd und Hilla Becher – Vergleichende Konzeptionen, Köln: Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur.
1995
Fineberg, Jonathan: Art Since 1940: Strategies of Being, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
1994
Bernd & Hilla Becher - Kaiserringträger der Stadt Goslar, Text von Dieter Ronte, Mönchehaus - Museum für moderne Kunst, Goslar.
Avantgarde in Siegen - Die Galerie Nohl 1957-1968, Texte von K. Riha, E. Winter, R. Dähl, M. Bense und R. Koehler, Kunstverein, Siegen.
Die Bücher der Künstler - Publikationen und Editionen seit den sechziger Jahren in Deutschland", Konzeption, Zusammenstellung und Texte von Michael Glasmeier, Institut für Auslandsbeziehungen (ifa-eigene Publikation).
Rosenblum, Naomi: A History of Women Photographers. Paris, London, New York: Abbeville Press Publishers.
1993
Phillips, Lisa: Photoplay: Obras De. Works from the Chase Manhattan Collection, New York: The Chase Manhattan Collection.
Becher, Bernd and Hilla: Gasbehälter, Munich, Paris and London: Schirmer/Mosel Verlag.
1992
Bernd und Hilla Becher. Häuser und Hallen, herausgegeben von Susanne Lange, Schriften zur Sammlung des Museums für Moderne Kunst, Frankfurt/Main.
Photographie in der deutschen Gegenwartskunst, Museum Ludwig, Köln; Walker Art Center, Minneapolis.
Distanz und Nähe. Fotografische Arbeiten von Bernd und Hilla Becher, Andreas Gursky, Candida Höfer, Axel Hütte, Simone Nieweg, Thomas Ruff, Jörg Sasse, Thomas Struth, Petra Wunderlich", Ausstellungsserie Fotografie in Deutschland von 1850 bis heute, Zusammenstellung und Text von Wulf Herzogenrath, Institut für Auslandsbeziehungen.
Adriani, Goetz:El Mundo Imaginado:Obras Sobre Papel del Arte Contemporaneo Aleman, Madrid: Goethe-Institut.
New Jersey Collects: Photograph. Summit, New Jersey: New Jersey Center for Visual Arts.
1991
Aus der Distanz, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf und Edition Cantz, Stuttgart.
Freidus, Marc / Lingwood, James / Slemmons, Rod: Typologies: Nine Contemporary Photographers, Newport Beach: Newport Harbor Art Museum.
Wheeler, Daniel: Art Since Mid-Century: 1945 to the Present, New York: The Vendome Press.
Grundberg, Andy / Yankov, Edmund: Departures. Photography 1923-1990, New York: Independent Curators Incorporated.
1990
Drateln, D. von, Pavillon BRD: Reinhard Mucha und Bernd und Hilla Becher, Kunstforum International, Bd. 109, August-Oktober, Köln.
Bernd und Hilla Becher. Tipologie, Typologies, herausgegeben von Klaus Bussmann, 44. Biennale Venedig; Kölnischer Kunstverein, Köln; Carpenter Center for The Visual Arts, Cambridge, Massachusetts; Cleveland Center for
Contemporary Art, Cleveland, Ohio.
Becher, Bernd and Hilla: Blast Furnaces, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Becher, Bernd and Hilla: Watertowers, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
German Photography: Documentation and Introspection, Ridgefield, Connecticut: The Aldrich Museum of Contemporary Art
Feldmann, E. Melissa: Signs of Life: Process and Materials, 1960-1990, Philadelphia: Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania.
Acconci, Vito / Rosenberg, Berry: Assembled: Works of Art Using Photography as a Construction Element, Dayton: The University Art Galleries, Wright State University.
1989
Conspicuous Display, Stedman Art Gallery, Rutgers University, Camden.
Une autre objectivité, Centre National des Arts Plastiques, Paris; Prato.
Bilderstreit, Museum Ludwig, Köln.
On the art of fixing a shadow, National Gallery of Art, Washington D.C.; Chicago.
Romain, L., Systematische Inspektionen von Wirklichkeit, in: Künstler, Kritisches Lexikon der
Gegenwartskunst, Ausgabe 7, München (ifa-eigene Publikation).
1988
Collection Sonnabend, Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; Bordeaux; Berlin.
Miller, J., Review, Luhring, Augustine & Hodes, Artscribe, London.
1986
Sturman, J., Bernd & Hilla at Sonnabend, Art News, New York.
Indiana, G., Enclosed by system, Village Voice, New York.
1985
Becher, Bernd and Hilla / Pagé, Susanne / Zdenek, Felix: Bernd und Hilla Becher: Fördertürme, Chevalements, Mineheads, Essen: Museum Folkwang, Paris: 1985 ARC/Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris,
Liège: Musée d'Art Moderne de la Ville de Liège.
1982
Künstler verwenden Fotografie, Ausstellungsserie Fotografie in Deutschland von 1850 bis heute, Institut für Auslandsbeziehungen.
documenta 7, Katalog, Kassel.
1981
Bernd und Hilla Becher. Arbeiten 1957-1981", Stedelijk Van Abbe Museum, Eindhoven.
Haase, A., Gespräche mit Künstlern, Köln.
Absage an das Einzelbild, Museum Folkwang, Essen.
Rosenblum, Robert: Explorations in the 70's, Pittsburgh:Pittsburgh Plan for Art.
1979
Neusüss, F. M., Fotografie als Kunst, Köln.
The 3rd Biennale of Sydney", Art Gallery of New South Wales.
Explorations in the 70's, Pittsburgh Plan of Art, Pittsburgh.
Aus Schacht und Hütte, Ruhrfestspiele, Recklinghausen.
Artist and Camera", Arts Council of Great Britain
Hier et apres, Musee des Beaux-Arts, Montreal.
1977
14. Internationale Biennale, Katalog, Sao Paulo.
Europe in the Seventies, Art Institute of Chicago, Chicago.
Geschichte der Fotografie im 20. Jahrhundert, Köln.
Benteler, P., Deutsche Fotografie nach 1945, herausgegeben vom Fotoforum, Universität, Kassel.
1976
Becker, W., Der ausgestellte Künstler, Sammlung Ludwig, Bd. 1, Köln.
Idendite/Identifications, Centre d'Arts Plastiques Contemporains, Bordeaux.
1975
Bernd und Hilla Becher. Photographien 1957 bis 1975, herausgegeben von Klaus Honnef, Rheinisches Landesmuseum, Bonn.
New Topographics, Intemational Museum of Photography at George Eastman House, Rochester
Sequenced Photographs, University of Maryland Art Gallery, Maryland.
New Media 1, Konsthall, Malm (Katalog) Beaton, C.; Buickland, G., The magic image, London
1974
Demonstrative Fotografie, Kunstverein, Heidelberg.
1973
Kahmen, V., Fotografie als Kunst, Töbingen Lippard, L.R., Six Years: The dematerialization of the art object from 1966 to 1972, New York/Washington.
Contemporanea, Rom.
1972
Amsterdam - Paris - Düsseldorf, Solomon R. Guggenheim Museum, New York.
1970
Strategy get arts, International Festival, Edinburgh.
Information, The Museum of Modern Art, New York.
1969
Anonyme Skulpturen. Formenvergleiche industrieller Bauten, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf.
Prospect '69, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf.
1968
Mineheads, The Architectural Forum.
1967
Industriebauten 1830-1930. Eine fotografische Dokumentation von Bernd und Hilla Becher, Die Neue Sammlung, Staatliches Museum für angewandte Kunst, München.
ARTICLES
(selected)
2003
Galloway, David. “Celebrating Industrial Landscapes” The International Herald Tribune, December 20.
2002
Ziegler, Ulf Erdmann. “The Bechers’ Industrial Lexicon” Art in America, June, pp. 93-101; 140-143.
The Long Look. The Tate Magazine, Sept./Oct., No.1, pp. 74-79.
Hüster, W., Einmal Kindheit und zurück, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt.
Honnef, K., Blickverschiebung, in: Kunstzeitung Nr. 70.
Kippenberger, S., Die nackte Wahrheit, in: Der Tagesspiegel, Berlin, Nr. 17850.
2001
Boudier, Laurent. “Le droit d’inventaire de Bernd et Hilla Becher.” Le Journal des Arts, No. 121, May 24.
Kuspit, D., The critique of Power in German Photography, tema celeste - contemporary art", Mailand, Nr. 87.
1996
Baker, Kenneth. “Bechers’ Monuments to Industry.” San Francisco Chronicle, May 10.
1995
Calhoun, Catherine, "The Getty Bombshell." American Photo, March/April, pp. 20-22.
Karmel, Pepe."The Next Logical Step in Industrial Scenes." The New York Times, March 31, p. C21.
1994
Codognato, Mario. "Collection: Attilio Codognato." Galeries, Spring, No. 59, pp. 90-97.
Collins, Tom."Straight, No Chaser." Santa Fe Reporter, May 11-17, p. 23.
Word of Mouth. Condé Nast Traveler, May, p. 56.
Garrels, Gary."Bernd og Hilla Becher." Bild:Fotografi i tysk samtidskunst, June, pp. 20-21.
Adlmann, Jan Ernst. "Hilla and Bernd Becher." The, June, p. 57.
Bonetti, David. "Imposing Order on Chaos in Pop Culture." The San Francisco Examiner, July 8, pp. D5-D6.
Baque, Dominique."De Hiroshima a Glooscap:Identifications d'une Ville." Artpress, November, No. 196, pp. 40-49.
1993
Hagen, Charles."Making Industrial Buildings Look Like Butterflies." The New York Times,Friday, Jan. 22, p. C15.
Kimmelman, Michael."Dismantling Artistic Barriers." The New York Times, February 12, pp. C1- C24.
New York:German Photography. Flash Art News, Vol. XXVI, No.170, May/June, p. 99.
Out of Sight at the Lisson. Flash Art News, Vol. XXVI, No. 170, May/June, p. 107.
Villaespesa, Mar. "El Coleccionista O La Mirada Turbadora." Photovision, No. 24, pp. 17-44; 50.
Bogard, Georges. "Reviews:Permanent Installations of Contemporary Art." Canadian Art, Summer, pp. 68-71.
Cameron, Dan."Gas Tanks, by Bernd & Hilla Becher." Bookforum, Artforum, XXXII, No. 4, Dec., p. 74.
1992
De Duve, Thierry. "Bernd et Hilla Becher ou La Photographie Monumentaire." Les Cahiers du Musee National d'Art Moderne, Spring, pp. 118-124.
Grist for Camera Lens. The Los Angeles Times, April 16.
Severin, Ingrid."Artifacts as Architecture: Photography of Another Space." Photography, Center Quarterly, #51, Vol. 13, No. 3, pp.12-13.
Levy, Ellen, K."The Encyclopedic Impulse." Photography, Center Quarterly, #51, Vol. 13, No. 3, pp. 5-7.
Goldberg, Vicki."Seven Thousand Pictures Are Better Than One." The New York Times, August 23, Section 2, pp. 25; 30.
Hebdige, Dick."America Is an Old Country." Artforum, October, pp. 83-87.
Foerstner, Abigail. "Exhibit Compares the Artistry of Ordinary Details." The Chicago Tribune, December 18., Sect. 7, pp. 98; 106.
1991
Levin, Kim."Collective Conscious:Contemporary Sculpture Collaborations." Sculpture, Mar./Apr., pp. 34-39.
Galloway, David. "Bernd and Hilla Becher: Kunstverein." Artnews, Januar, p.173.
Grundberg, Andy."Without Sentimentality, The Work of 6 Germans." The New York Times, January 25, p. C15.
Team Spirit:Cleveland Center for Contemporary Art. Dialogue, Arts in the Midwest, Jan./Feb., p. 34.
Cullinan, Helen. "Partnering for Artsy Mimickry. The Plain Dealer, February 23.
Nemser, Rebecca. "Bernd & Hilla Becher. The Boston Phoenix, March 8.
Wise, Kelly."Accessible and Remote Grids of Bernd and Hilla Becher." The Boston Globe, Wednesday, March 13.
Rimanelli, David. "Six German Photographers, Sonnabend Gallery." Artforum, April, pp. 122-123.
Decter, Joshua."Six German Photographers at Sonnabend Gallery." Arts Magazine, April, p. 100.
Hirschhorn, Michael."Typologies:The New Soup Cans." Esquire, July, pp. 20-21.
Bonetti, David. "S.F. Dealers' Show of Shows." San Francisco Examiner, July 12, p. D2.
Baker, Kenneth. "Fraenkel Settles Into Spacious New Digs." San Francisco Chronicle, July 30, p. E3.
Schjeldahl, Peter. "Photos that never tell a lie." Elle Magazine, September, pp. 220; 222.
Kohen, Helen, L."Team Work Showcases the Art of Coloration." The Miami Herald, September 19.
Ripley, Deborah. "One Step From Death." Artscribe, Nov./Dec., pp. 126-27.
1988
Smith, R., West Broadway, The New York Times.
Salvioni, D., Bernd and Hilla Becher, Flash Art.
Grimes, N., Bernd and Hilla Becher, Art News, New York.
Weinstein, M., Review: Bernd & Hilla Becher, Artforum, New York.
1983
Raynor, V., in: The New York Times.
1981
Nuridsany, M., Art Press, Nr. 45, Paris.
1980
Helfenstein, H., Industriebauten, Geräte und Fetische - zu Bernd und Hilla Bechers Fotografien von Industriebauten, Archithese, Nr.5.
1979
Bernd und Hilla Becher", in: Artforum, Februar, New York.
1978
Bernd und Hilla Becher, Artforum, Januar, New York.
1977
Bernd und Hilla Becher, Kunstforum International, Bd. 22, Köln.
1976
Romain, L., Photographie - am Beispiel von Hilla und Bernd Becher, Kunstforum International, Bd. 16, Köln.
1975
Jappe, G., Anonyme Skulptur, Die Zeit, Hamburg.
Riese, H. P., Fotos von Hilla und Bernd Becher, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt/M.
1974
W. K., Bernd und Hilla Becher - Industriebauten, Der Anschnitt, Nr.5/6, Essen.
1973
Masheck, J., Unconscious formalism, a response to Andre's note to the Bechers,Artforum, New York.
Andre, C., A note on Bernhard and Hilla Becher, Artforum, Nr. 12.
1971
Vergleiche technischer Konstruktion, Gegenverkehr - Zentrum für aktuelle Kunst, München
Bode, P. M., Anonyme Skulpturen, SüddeutscheZeitung,München.
Schöne Silos, Der Spiegel, 31. Jg., Nr.1/2, Hamburg.
Greiner, U., Ein Förderturm ist ein Förderturm, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt/M.
1969
Strelow, H., Kamera sieht Industrie, Rheinische Post, Düsseldorf.
Sculptures Anonymes, L'Art vivant, Nr.1, Paris.
Sculptures Anonymes, in: L'Art vivant, Nr.1, Paris.
Beauty in the Awful, in: Time Magazine, New York.
1968
Pithead Archaeology, The Architectural Review, Nr.852.
1967
Giachi, A., Industriebauten - schon historisch, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt/M.
Wassertürme, The Architectural Review, Nr.841.
1966
Bernd und Hilla Becher, L'Architecture d'aujourd'hui.
Industriefachwerk - Beitrag zu einer Morphologie des Siegerlandes, Bauwelt, Nr.1/2, Berlin.
1965
Köhler, R., B. Becher nennt seine Fotografie anonym~, N - Notizen für junge Menschen, Nr.2/3.
Kahmen, V., Möglichkeiten einer Dokumentation der lndustriearchitektur, Werk und Zeit, Nr.7/8, München.
1964
Kahmen, V., Bernhard Becher, Die Sonde, Nr.2.
1956
Köhler, H. R., ganz andere - skizzierte Gedanken über das 19. Jahrhundert, Siegerländer Monatsspiegel, Nr.11.
WITH A TOUCH OF PINK - WITH A BIT OF VIOLET - WITH A HINT OF GREEN - DOROTHEE FISCHER - IN MEMORIAM
03. Jun 2016 - 23. Jul 2016
DÜSSELDORF