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Paloma Varga Weisz

1966 

born in Mannheim, Germany

lives and works in Düsseldorf

EDUCATION

1990-98

Staatliche Kunstakademie / Academy of Fine Arts, Düsseldorf

1987-90

Holzbildhauerin / wood carver, Garmisch – Partenkirchen


AWARDS

2017   Holbach-Preis, Stiftung zur Förderung der Kunst in der Pfalz

2007   Marianne-Werefkin-Preis, Berlin

2004   Kunst- und Förderpreis Rheinland-Pfalz 2004 für Bildhauerei, Schloss Waldthausen, Budenheim

2001/2002   Bremerhavenstipendium, Bremerhaven

2021

Glory Hole, Le Consortium, Dijon (forthcoming)

2020

Bumped Body, Henry Moore Institute, Leeds, UK

Homework 2020, Sadie Coles HQ, London
 

2019

Bumped Body, Bonnefanten Museum, Maastricht (Kat.)

Wundergestalt, Gladstone Gallery, New York
 

2018

Wild Bunch, Sadie Coles HQ, London
 

2017

Galeria Pedro Cera, Lissabon

Skulpturenhalle, Thomas Schütte Stiftung, Neuss/Holzheim (Kat.)


2016

Gerhardsen Gerner, Oslo

Paloma Varga Weisz - Kabinettstück, Fürstenberg Zeitgenössisch, Donaueschingen
 

2015

Paloma Varga Weisz - Root of a Dream, Castello di Rivoli, Turin (Kat.)

Glory Hole, Salzburger Kunstverein, Salzburg

Paloma Varga Weisz: Bois Dormant, Gladstone Gallery, Brussels
 

2014

Paloma Varga Weisz, Sadie Coles HQ, London
 

2013

Krummer Hund, Kabinett für aktuelle Kunst, Bremerhaven

Krummer Hund, Douglas Hyde Gallery, Dublin

Unfired, Capri, Düsseldorf
 

2012

Maison de Plaisance, Museum Morsbroich, Leverkusen (with Rosemary Trockel) (Kat.)

Paloma Varga Weisz, Sadie Coles HQ, London
 

2011

Spirits of My Flesh, Chapter, Cardiff
 

2009

Sommer Contemporary Art, Tel Aviv
 

2008

Gladstone Gallery, New York

Konrad Fischer Galerie, Berlin

Bumped Body, Kunsthalle Wien Project Space, Vienna
 

2007

Sadie Coles HQ, London
 

2006

Douglas Hyde Gallery, Dublin
 

2005

Chor, Gladstone Gallery, New York

Sadie Coles HQ, London


2004

Paloma Varga Weisz, Museum Kurhaus Kleve, Kleve (Kat.)
 

2003

Stubai–Frau, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf


2002

Big Trip, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf

Paloma Varga Weisz: Waldfrau 2001, Castello di Rivara, Rivara

Kunstraum Galerie der Stadt Schwaz, Tirol


2001

Paloma Varga Weisz, Skulptur und Zeichnungen, Kunsthalle, Kunstverein Bremerhaven

Kabinett für aktuelle Kunst, Bremerhaven 


2000

Demut, Galerie Vera Munro, Hamburg

Paloma Cabaret (in Kooperation mit Alexander Jasch), Adelin Morlon Art Direction, Düsseldorf


1999

Collection Ackermans, Xanten


1998 

Galerie Bochynek, Düsseldorf

SELECTED GROUP EXHIBITIONS

2021

The Guests of Hotel Palenque, HDTS 2020, Joshua Tree, California (forthcoming)
 

2020

a breath? a name? the ways of worldmaking, Biennale Gherdëina 7, Ortisei BZ, Italy

Mount Kaplan, Angela Mewes Galerie, Berlin

Jubel Jubel - Es rolle der Rubel, Tiefkeller, Bonn, Germany

The Effects of Crossings and Self-aggrandization in the Human Kingdom, Curated by... scrum (Seamus Kealy & Tilo Schulz), Mario Mauroner Gallery, Vienna

2019

A Cool Breeze, Rudolfinum, Prague, Czech Republic (Kat.)

Animalesque/Art Across Species and Beings, Bildmuseet Umea, Sweden; traveled to: BALTIC Center for Contemporary Arts, Gateshead, UK (2019-2020)

The Enigma of the Hour - 100 Years of Phsychoanalytic Thought, Freud Museum, London 

The Palace at 4 am, NEON Foundation, Mykonos, Greece

Theriantropy, Bildmuseet Umea, Umea, Sweden

Beyond the Vessel, Koc Foundation, Instanbul, Turkey

Homo Faber, Asia Cultural Center, Gwangju, Korea

The American Scene, National Museum of Ceramic, Sèvres, France


2018

Parcours, Art Basel, Basel

[IM]MATERIELL. Über das Geistige im Stofflichen, Galerie Altes Feuerhaus, Städtische Galerie Bad Reichenhall, Bad Reichenhall

Von fremden Ländern in eigenen Städten, MAP Markus Ambach Projekte, Düsseldorf

Nudes, Sadie Coles HQ, London

ISelf Collection: Bumped Bodies, Whitechapel Gallery, London (Kat.)

The Beautiful Escape, CFHILL, Stockholm

A MIND OF WINTER, (curated by Giorgio Pace and Rita Selvaggio), Fundaziun de Planta Samedan, Samedan, Switzerland

Schwarz Weiß, Städtische Galerie im Park Viersen, Viersen
 

2017

Zur See. Werke aus der Sammlung der Kunsthalle Bremerhaven, Städtische Galerie Delmenhorst

ISelf Collection: The End of Love, Whitechapel Gallery, London (Kat.)

Dreamers Awake (kuratiert von Susanna Greeves), White Cube, London

EDITION 12-21, me Collectors Room Stiftung Olbricht, Berlin 

Luther und die Avantgarde, Altes Gefängnis, Wittenberg (Kat.)

Lucas Cranach der Ältere, Museum Kunstpalast, Düsseldorf

Physical Mind Restless Hand, Galerie Micky Schubert, Berlin


2016 

NO MAN’S LAND: Women Artists from the Rubell Family Collection, National Museum of Women in the Art, Washington

Revolt of the Sage, Blain Southern, London

Hinter dem Vorhang. Verhüllung und Enthüllung seit der Renaissance, Museum Kunstpalast, Düsseldorf

Wolke und Kristall - Die Sammlung Dorothee und Konrad Fischer, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (Kat.)

WITH A TOUCH OF PINK - WITH A BIT OF VIOLET - WITH A HINT OF GREEN - Dorothee Fischer in memoriam, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf

The Distance of a Day – New in Contemporary Art, The Israel Museum, Jerusalem

Sulta Croce – Giubileo 2016, Collezione Giancarlo e Danna Olgiati, Lugano

QUEENSIZE – Female Artists from the Olbricht Collection, Museum Arnhem, Arnhem

Ceramix. Ceramic art from Gauguin to Schütte, La Maisen Rouge Paris, Paris

-1, Moulagensammlung des Berliner Medizinhistorischen Museums der Charité, tiefkeller, Bonn


2015

NO MAN’S LAND: Women Artists from the Rubell Family Collection, Rubell Family Collection/Contemporary Arts Foundation, Miami

Rabenmütter. Zwischen Kraft und Krise: Mütterbilder von 1900 bis heute, Lentos Kunstmuseum Linz, Linz 2015

Das gezeichnete Ich - Zwischen Auslöschung und Maskierung, Joanneumsviertel -Neue Galerie Graz

Ceramix. Ceramic art from Gauguin to Schütte, Bonnefantenmuseum, Maastricht

The Problem of God, K21 Ständehaus, Düsseldorf

Du sollst Dir (k)ein Bild machen, Tauf- und Traukirche des Berliner Doms, Berlin


2014

The Human Factor: Uses of the Figure in Contemporary Sculpture, Hayward Gallery, London

Queensize – Female Artists from the Olbricht Collection, Stiftung Olbricht, Berlin

Basic Research – Notes on the Collection, Museum Kurhaus Kleve

1984, Mai 36 Galerie, Zurich

Sculpture Unchaperoned, Galerie Elisabeth & Klaus Thoman, Vienna


2013 

Adventures of Truth – Painting and Philosophy: a narrative, Foundation Maeght, Saint- Paul-de-Vence

Sculptures from the art academy Düsseldorf since 1945, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K 20, Düsseldorf


2012 

Alone Together, Rubell Family Collection, Miami

Body Double: The Figure in Contemporary Sculpture, Frederik Meijer Gardens & Sculpture Park, Grand Rapids

Exquisite Corpses: Drawing and Disfiguration, Museum of Modern Art, New York

Kabinettstücke, Weserburg Museum für moderne Kunst, Bremen

Prima Materia: Works in Ceramic, Gladstone Gallery, Brussels


2011 

Memories of the Future: The Olbricht Collection, La Maison Rouge – Fondation Antoine  de Galbert, Paris 

Neupräsentation und Leihgaben, Skulpturenmuseum Glaskasten, Marl

A Million Miles From Home, Folkstone Triennial 2011, Folkstone


2010 

Neues Rheinland, Museum Morsbroich, Leverkusen

Multiple Pleasures: Functional Objects in Contemporary Art, Tanya Bonakdar Gallery, New York

Intensif-Station, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf

Contemporary Eye: Crossovers, Pallant House Gallery, Chichester

Roll-On/Roll-Off, Kunsthalle Bremerhaven, Bremerhaven

Lebenslust und Totentanz, Kunsthalle Krems

Larger than life stranger than fiction, 11. Triennale Kleinplastik, Fellbach

Aber Schwarz ist doch gar keine Farbe!, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf

Silent Revolution, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf



 2009

cargo, Autocenter, Berlin


2008

Vom Gehen in viele Richtungen, KIT Kunst im Tunnel, Düsseldorf

Der Symbolismus und die Kunst der Gegenwart, Von der Heydt Museum, Wuppertal

The Krautcho Club / In and Out of Place, 176 Gallery, London

Forgotten Bar Project, Galerie im Regierungsviertel, Berlin

Go for it! Olbricht Collection (a sequel), Neues Museum Weserburg, Bremen


2007

Effigies, Stuart Shave Modern Art, London

Makers and Modelers, Gladstone Gallery, New York

Die Kunst zu Sammeln, Museum Kunst Palast, Düsseldorf

Revue - Zehn Jahre Museum Kurhaus Kleve, Museum Kurhaus Kleve

re-dis-play, Kunstverein Heidelberg


2006

Of Mice and Men, 4th Berlin Biennale, curated by Maurizio Cattelan, KW Institute for Contemporary Art, Berlin

Unikate 0/6 - 12 Statements aus Rheinland-Pfalz, Kunstverein Germersheim

Kunst-Körperlich, Kunsthalle Dominikanerkirche, Osnabrück

Recent Acquisitions in Contemporary Art, The Israel Museum, Jerusalem

The Wonderful Fund, Pallant House Gallery, Chichester

Zoo Story, Fischer Landau Center for the Arts, Long Island City


2005

Always a Little Further, 51. Esposizione Internazionale d'Arte della Biennale di Venezia, Venice

Blickachsen, Museum Kurhaus Kleve

Sammlung 2005, Neupräsentation Kunstsammlung im K21, Düsseldorf

The Wonderful Fund Collection, Musée de Marrakech


2004

Raumfürraum, Kunsthalle Düsseldorf / Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf 

Reflections, Artuatuca Festival, Tongeren

Ich will, dass du mir glaubst!, 9. Triennale der Kleinplastik, Fellbach

My Father's Eyes, Galerie Andreas Brüning, Düsseldorf

Woodwork, Anthony Grant, New York

All Creatures Great and Small, Comme ci Comme ça II, Salon d'Art, Cologne

The Renaissance of the Human Statue, 2. European Triennial of Small Sculpture,

Murska Sobota, Slovenia


2003

Falling Angels, Greene Naftali Gallery, New York

Poeme-Image, Schloss Wendlinghausen, Dörentrup

Actionbutton, Ankäufe der Bundesrepublik, Hamburger Bahnhof, Berlin

Not Afraid, Rubell Family Collection, Miami


2002

Paloma Varga Weisz, Cecilia Edefalk, Michael Bach, Ausstellung in der Bremischen Landesvertretung, Berlin

The Galleries Show, Essor Gallery, Royal Academy, London


2001

Städtische Galerie am Bunten Tor, Bremen


2000

Aroma, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf


1998

Moving images without tears, Galerie Vera Munro, Hamburg


1996

Zeitgenössische Kunst aus Nordrhein-Westfalen, Kulturhuset, Stockholm

MONOGRAPHS AND SOLO EXHIBITION CATALOGUES

2019

Bumped Body, Bonnefantenmuseum Maastricht, 2019.

2017

Root of a Dream, Castello di Rivoli  Museum of Contemporary Art, Rivoli, Milano 2017.

2012

Maison de Plaisance: Rosemarie Trockel / Paloma Varga Weisz. Leverkusen: Museum Morsbroich, 2012.

2008

The Gilded Age, Kunsthalle Vienna.

2005

Zeichnungen, 1998 – 2005, Koenig Books, Sadie Coles HQ, Konrad Fischer Galerie, Gladstone Gallery, 2005.

Frieze Art Fair Yearbook 2005-06, London: Frieze Art Fair.

2004

Ammann, Jean Christophe. Paloma Varga Weisz, Museum Kurhaus Kleve, Germany: Revolver.

de Werd, Guido. Gallows Field – a public spectacle.

Steinweg, Marcus. An Acrobatic Body.

Catharina Gebbers, Anna. Advance through Myth - Unleashing the elements.


1999

Paloma Varga Weisz, Sammlung Ackermans, interview by Valeria Liebermann.


GROUP EXHIBITION CATALOGUES

2020

- a breath? a name? - the ways of worldmaking, Biennale Gherdëina 7, Ortisei BZ, Italy

2017

CRANACH. Meister – Marke – Moderne, Museum Kunstpalast, Düsseldorf, München 2017.

2016

Hinter dem Vorhang. Verhüllung und Enthüllung seit der Renaissance, Museum Kunstpalast, Düsseldorf, München 2016.

2015

Ceramix. Ceramic art from Gauguin to Schütte, Bonnefantenmuseum, Maastricht/Paris/Sèvres 2015/16.

The Problem of God. Kunstsammlung Nordrhein Westfalen, Düsseldorf 2015.

2014

The Human Factor: The Figure in Contemporary Sculpture. New York: Distributed Art Publishers, 2014.

The Distaff Side. Connecticut: The Granary, 2014.

2013

Lévy, Bernard-Henri. Les aventures de la vérité. Paris: Grasset, 2013. 

2011

A Million Miles from Home. Folkstone Triennal, Folkstone Triennal, Folkstone 2011.

Memories of the Future, Paris: The Olbricht Collection, La Maison Rouge, 2011.

2010

Larger than Life – Stranger than Fiction, 11. Triennale Kleinplastik Fellbach, Fellbach, 2010.

The Library of Babel: In and Out of Place. Zabludowicz Collection, London 2010.

Neues Rheinland: Die postironische Generation. Berlin: DISTANZ, 2010.

Lebenslust & Totentanz. Olbricht Collection, Kunsthalle Krems, Krems 2010.

2009

Rattemeyer, Christian. The Judith Rothschild Foundation Contemporary Drawings Collection: Catalogue Raisonne. New York: MoMA, 2009.

2007

Fischer, Hartwig. Rockers Island, Olbricht Collection Museum Folkwang, Essen: Steidl/Folkwang Museum, 2007.

2006

Von Mäusen und Menschen, 4. Berlin biennale für zeitgenössische kunst / KW Institute for Contemporary Art, Berlin.

Kunstkörperlich – Körperkünstlich, Kunsthalle Dominikanerkirche Osnabrück, Osnabrück 2006.

2005

Sammlung. Kunst der Gegenwart in K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf 2005.

Most Wanted: The Olbricht Collection, Olbricht Collection, Berlin/Cologne 2005.

2004

Not Afraid, The Rubell Family Collection, New York 2004.

Raumfürraum, Kunstverein Düsseldorf / Kunsthalle Düsseldorf.

Christophe Ammann, Ich will, dass Du mir glaubst! Triennale der Kleinplastik, Fellbach.

Refections. Tongeren Art and heritage festival Artuatuca in Tongeren, Belgium

Sammlung Plum, Museum Kurhaus Kleve, text by Roland Mönig.

2003

Actionbutton, Deutschland: Neuerwebungen zur Sammlung zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik, 2000 – 2002.


OTHER PUBLICATIONS

2008

Matt, Gerald. Interviews 2, Kunsthalle Wien, Wien 2008.

ARTICLES, MAGAZINES AND REVIEWS

2017

Müller, Bertram, Kunstverkauf hilft Demenz-Forschung, in: Rheinische Post, 20/21 May 2017.

Beulenmann und Hundepups, in: Eiskellerberg TV (eiskellerberg.tv), 27 April 2017.

Bosetti, Annette, Insel der Glückseligen, in: Rheinische Post, 24 April 2017.

Bittner, Helga, Ausstellungs-Marathon auf der ‘Rakete’, in: Rheinische Post, 20 April 2017.

Clauer, Markus, Geheimnisträgerin, in: Die Rheinpfalz, 25 January 2017.

Verleihung des Holbach-Preises an Paloma Varga Weisz, in: Focus (focus.de), 20 January 2017.

2016

Simon, Stefan, Märchenhafte Kabinettstücke in den Fürstenberg-Sammlungen, Südkurier (suedkurier.de), 19 October 2016.

Spitz, Cornelia, Ein Blick ins Kabinett der Vielfalt, in: Schwarzwälder Bote, 21 September 2016.

Helga Meister, Der Kunstpalast ist besser als sein Ruf, in: Westdeutsche Zeitung, 15 August 2016.

Bianca Pohlmann, 31 Künstlerinnen machen mit – Benefiz-Auktion der SkF zugunsten wohnungsloser Frauen, in: Kölnische Rundschau, 21 April 2016.

2015 

Vincenzo Latronico, Paloma Varga Weisz: Root of a Dream, in: Mousse, no. 51, Winter, pp. 320 – 322.

Marco Tagliafierro, Critics’ Pick: Paloma Varga Weisz, in: Artforum, November 2015.

Dr. Stefan Lüddemann, The Problem of God: Kunst um Thema Religion, in: Osnabrücker Zeitung (noz.de), 17 October 2015.

Claudia Posca, The Problem of God – Internationale Kunst in Düsseldorf, in: Der Westen (derwesten.de), 28 September 2015.

Hans-Joachim Müller, Ängstigt euch nicht, es ist nur Gott, in: Die Welt (welt.de), 27 September 2015.

Anne Katrin Fessler, Paloma Varga Weisz: Anonymer Hüttenzauber in der Alpen-Peepshow, in: Der Standard, 06 August 2015.

Johanna Holfleitner, Almhütte und Ming-Tempel, in: Die Presse, 04 August 2015.

Unheimlicher Hüttenzauber, in: Art Das Kunstmagazin, 31 July 2015.

Werner Thuswaldner, Künstlerhaus / Paloma Varga Weisz, Erika Hock, in: DrehpunktKultur, 14 July 2015.

Die Peep-Show in der Kunstscheune, in: Kronenzeitung, 06 July 2015.

Paloma Varga Weisz, DialogueTalk.org, online and audio, February 2015.

2014 

Jenifer Higgie, My Influences, in: Frieze, May 2014.

Jerry Stafford, Birds, in: AnOther Magazine, September, pp. 449 – 467: p. 464.

2013

Katja Behrens, Die Innensicht der Außensicht, in: Kölner Stadt-Anzeiger (ksta.de), 19 February 2013.

Jens Dirksen, Bildhauerschmiede Düsseldorf – Eine Ausstellung als Muskelspiel im Kunstbetrieb, in: Der Westen (derwesten.de), 18 Februry 2013.

2012

Amy Sherlock, Paloma Varga Weisz, in: Frieze, May 2012.

Karen Rosenberg, Morphing Figures, Mismatched and Disorted, in: The New York Times, 30 March 2012.

Martin Coomer, Reviews: Paloma Varga Weisz, in: Time Out London, 09 February 2012.

2011

Luke Healey, Paloma Varga Weisz, in: Aestheticamagazine.blogspot.com, 15 December 2011.

Adrian Searle, Folkestone Triennial 2011 – Review, in: The Guardian, 26 June 2011.

2009

Morgan Falconer, Paloma Varga Weisz, in: Art Review, no. 300, March 2009.

2008

Angelika Taschen, Paloma Varga Weisz: Körper-Kunst, in: Vogue, June 2008.

2007

Jackie Wullschlager, Critics’ Choice, in: Financial Times, 01 – 02 December 2007.

Victoria Camblin, ‘Paloma Varga Weisz’, Qvest Edition, Spring/Summer 

2006

Paloma Varga Weisz, in: Art: Das Kunstmagazin, April 2006.

2005

David Frankel, Paloma Varga Weisz, in: Artforum, December 2005.

John Ewing, Paloma Varga Weisz: CHOR, in: Modern Painters, November 2005.

Roberta Smith, Paloma Varga Weisz: “Chor”, in: The New York Times, 23 September 2005.

Franco Fanelli, A brief guide to the Venice Biennale, in: The Art Newspaper, no. 160, July/August 2005.

2004

Helga Meister, Die Christus – Frau, in: K-West, April 2004.

Heinz-Norbert Jocks, PVW – Museum Kurhaus Kleve, in: Kunstforum 170, May/June 2004.

2002

Sandra Danicke, Albträume in Lindenholz, in: Art: Das Kunstmagazin, Hamburg, no. 9, 2002.

Pernilla Holmes, The story so far and what’s new at the Academy in 2002, in: ArtReview, September 2002.

Ossian Ward, RA Modern, about the Galleries Show, London, in: ArtReview, September 2002.

2001

Nicole Büsing & Heiko Klaas, Paloma Varga Weisz, in: ARTIST Kunstmagazin, no. 48, 2001.

2000

Barbara Hess, Aroma: Konrad Fischer, Dusseldorf, in: ArtReview, October 2000.

Jahn Wolf, Paloma Varga Weisz, Artforum, October 2000.

Barbara Hess, AROMA, Konrad Fischer Gallery, Düsseldorf, in: Flash Art, October 2000.

Paloma Varga Weisz

13. Jun 2008 - 26. Jul 2008
BERLIN


Paloma Varga Weisz

25. Jan 2003 - 15. Mar 2003
DÜSSELDORF


Paloma Varga Weisz

02. Feb 2002 - 16. Mar 2002
DÜSSELDORF