Skip to main content

Aleana Egan   |   BERLIN   13.03.15 - 18.04.15

 

 

PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION

ALEANA EGAN - light on a leaf
13.03. - 18.04.2015 Eröffnung: Freitag, 13. März 2015, 18 - 21 Uhr
Wir freuen uns „light on a leaf“, die erste Einzelausstellung von Aleana Egan in der Konrad Fischer Galerie ankündigen zu dürfen. Der Ausstellungstitel ist dem Roman „Armed with Madness“ (1928) von Mary Butts entnommen, der zugleich auch den subtilen Unterton der Ausstellung bildet. „light on a leaf“ eröffnet am Freitag, den 13. März und läuft bis zum 18. April 2015.
Aleana Egans Skulpturen und Installationen bestehen aus einfachen, alltäglichen Materialien. Sie verarbeitet Kleidung, Stoffe, Stühle und Leitern, Filz, Pappe und Metall zu Werken von unaufdringlicher Präsenz. Der erste Blick lässt vielfältige Assoziationen entstehen, nach und nach aber kommt diese Fülle zu Ruhe. Aleana Egans Arbeiten sind Pendel: mal bringen sie Orte, Gespräche, Austausch hervor, mal deuten sie eine Pause, eine Leere, einen Schatten an. 
Ihre Kunst evoziert ein Innehalten, eine Verlangsamung. In ihren Übersetzungen literarischer Vorlagen, aber auch von Film-, Kunst- und Architekturquellen schafft sie eine klare Verräumlichung von Momenten der Inspiration. 
Aleana Egans Werke entstehen in den Schächten des Gedächtnisses. Erinnertes wie Erfahrenes aus dem Gedächtnis heraus zu lösen, es frei zu legen und in den Raum zu tragen ist eine grosse Kraft dieser Arbeiten. 
Aleana Egan (geb. 1979) studierte an der Glasgow School of Art. Sie lebt und arbeitet in Dublin.
Im 1. Stock zeigen wir Arbeiten von Stanley Brouwn.
ALEANA EGAN - light on a leaf
March 13 - April 18, 2015 Opening: Friday, March 13, 2015, 6 - 9 pm
We are pleased to announce “light on a leaf”, the first solo exhibition of Aleana Egan's work at Konrad Fischer Galerie. The title of the exhibition originates from Mary Butts's 1928 novel “Armed with Madness”, which also forms its latent undercurrent. “light on a leaf” opens on Friday 13 March and runs until 18 April 2015.
A sense of an unobtrusive day-to-day existence is reflected in the installations that Aleana Egan produces. Garments and textiles, chairs and ladders, felt, cardboard and metal come together in works that at first sight evoke a multitude of common associations and meanings but then slowly come to rest in an enormous silence. Here they seem like boundary marks, outlining and revoking places, talks, interactions on the one side, mutely suggesting a pause, a shade, an emptiness on the other. 
The artist's continuous engagement with literature firstly, but also with film, architecture, painting and design acts like a filtering mechanism, a slowing down process that enables her to capture more fully the moments of inspiration and arrest. 
The initial sources may be external, but the works rely profoundly on an awareness and inclusion of personal and emotional knowledge, a generative mining of memory. The triggering of the memory in such a way that something that we did not realize we knew, something that had not yielded to words before, is revealed, may well be one of the greatest potentials of this work. 
Aleana Egan (b. 1979) studied at The Glasgow School of Art. She lives and works in Dublin.
On the first floor we show works by Stanley Brouwn.

 
<< back