Aleana Egan | BERLIN 15.02.25 - 12.04.25
ALEANA EGAN
PAGES
They conversed in brief elliptical sentences, as if they had been together for ever.
from ‘A Closed Eye’ by Anita Brookner
Across sculptural arrangements and painting, the works in Pages engender an oneiric ambience. Feeling comes before words; words are an after act, an attempt at an associative branching out. The materials used vary and are reminiscent of light-industry and building; steel mesh, plaster, simple art materials; paint, papier mâché and canvas to the more hand-made and particular; dyed fabric, audio cassette and clothing. The perennial materials in some form of constant circulation, sit alongside the petrified objects and moulded forms that have been stopped in their tracks.
Writing about one of the works in the exhibition, a movement of return, Adam Szymczyk says -
One can imagine the air circulating in the room making the pieces of cloth and tape breathe, move -high up there, almost imperceptibly from the viewer’s position. The title of the piece – a movement of return – might reinforce this invocation of a movement of breathing, or tide (a quoted description of an empty muddied riverbank during the ebb appears elsewhere in Egan’s notes). It might also refer to a movement that is an introspection, a search for a self, a moment of recognition.*
The paintings are inflected by partial images and shapes generated through dreaming, drawing, note-taking and from lived experience. Not any representation but more of an embodied presentation. They seem as if they are underwater, bleary in a sense.
This interplay between lightness and dissolution, solidity and translucency creates atmospheric shifts that feel open-ended, or in a state of flux. This is echoed by the exhibitions’ title Pages, suggesting a continuum, what the writer Lauren Elkin calls ‘an index of infinity’.
The forms and shapes in the exhibition act as traces or shifting responses, tentative articulations of remembered places, interactions between people and everyday moments. What occurs are interior objects where niches and recesses are present, and shapes seem distant. A meandering, sensuous line and sense of fluidity is carried from the sculptures to the paintings, giving form to a sense of openness and mutability.
*(published by Lismore Castle Arts for the exhibition Aleana Egan Second-hand, St Carthage Hall, Lismore 23rd March-19th May 2024)
ALEANA EGAN
PAGES
Sie unterhielten sich in kurzen elliptischen Sätzen, als wären sie schon immer zusammen gewesen.
aus ‚A Closed Eye’ von Anita Brookner
Die Werke in Pages, bestehend aus skulpturalen Arrangements und Malerei, erzeugen ein traumartiges Ambiente. Das Gefühl kommt vor den Worten, die Worte sind ein nachträglicher Akt, ein Versuch der assoziativen Verzweigung. Die verwendeten Materialien variieren und erinnern an die Leichtindustrie und das Bauwesen; Stahlgitter, Gips, einfache Kunstmaterialien, Farbe, Pappmaché und Leinwand bis hin zu handgefertigten Objekten und Materialien für konkrete Nutzung wie gefärbter Stoff, Audiokassetten und Kleidung. Materialien, die sich in irgendeiner Form von ständiger Zirkulation befinden stehen neben starren Objekten und gestalteten Formen, die in ihrem Lauf gestoppt wurden.
Über eines der Werke in der Ausstellung, a movement of return, schreibt Adam Szymczyk: „Man kann sich vorstellen, wie die im Raum zirkulierende Luft die Stoffstücke und das Tape atmen und sich bewegen lässt – hoch oben, vom Betrachter aus fast unmerklich. Der Titel des Werks – a movement of return – könnte eine Anspielung auf die Atembewegung sein, oder auf die Gezeiten (eine Beschreibung eines leeren schlammigen Flussufers während der Ebbe erscheint an anderer Stelle in Egans Notizen). Es könnte sich auch auf eine Bewegung beziehen, die eine Selbstbeobachtung, eine Suche nach dem Selbst, ein Moment der Erkenntnis ist.“*
Die Malerei ist geprägt von Formen, die sich Traummotiven annähern. Sie wirken verschwommen, als wären sie unter Wasser entstanden.
Dieses Wechselspiel zwischen Leichtigkeit und Auflösung, Festigkeit und Durchsichtigkeit erzeugt atmosphärische Verschiebungen, die ein offenes Ende zu haben scheinen bzw. sich im Fluss befinden. Dies wird durch den Titel der Ausstellung Pages widergespiegelt, der ein Kontinuum suggeriert, das die Autorin Lauren Elkin als einen „Index der Unendlichkeit“ bezeichnet.
Die Formen und Gebilde in der Ausstellung wirken wie Spuren oder wechselnde Reaktionen, vorläufige Artikulationen erinnerter Orte, Interaktionen zwischen Menschen und Alltagsmomenten. Wir finden Einrichtungsobjekte, deren Formen, Nischen und Vertiefungen sehr präsent und gleichzeitig entfernt erscheinen. Eine mäandernde, sinnliche Linie und ein Gefühl der Fluidität werden von den Skulpturen auf die Malerei übertragen und verleihen einem Gefühl der Offenheit und Veränderlichkeit Form.
*(veröffentlicht von Lismore Castle Arts für die Ausstellung Aleana Egan Second-hand, St Carthage Hall, Lismore, 23. März – 19. Mai 2024)