Carl Andre | DÜSSELDORF 22.11.24 - 28.02.25
CARL ANDRE
On the occasion of the first anniversary of Carl Andre's passing, Konrad Fischer Galerie would like to take the opportunity to remember the artist and his significant oeuvre with a comprehensive memorial exhibition.
In October 1967, Dorothee and Konrad Fischer opened their gallery space in Düsseldorf, known as Ausstellungen bei Konrad Fischer. The very first artist they showcased was the New York-based sculptor Carl Andre, presenting his inaugural European solo exhibition. He arranged 100 steel plates, each measuring 50 x 50 cm, to form an elongated rectangle: the 5 x 20 Altstadt Rectangle, which occupied the entire gallery space, forcing visitors to enter the work—an innovative experience at that time.
Andre fundamentally changed the way we perceive sculpture. He developed his floor sculptures on-site using industrial materials such as metal, wood, and stone. „I am not a studio artist; I am a location artist.“
The artistic intervention consists of a serial arrangement of materials within a single location, without altering the materials themselves. By integrating the surrounding space, the sculpture transforms into a space itself—Sculpture as Place.
Today, Konrad Fischer Galerie is looking back on more than 50 years of intensive collaboration and heartfelt friendship with Carl Andre, a bond that continues after his death through his Estate. January 2025 marks the first anniversary of his passing, and we would like to honor him with this exhibition. The show includes works created over five decades and offers insight into the variety of materials used, such as wood, steel, dolomite, graphite, basalt, and Belgian Blue Limestone.
Carl Andre's Poems have occupied a crucial place in his oeuvre since the 1950s. The exhibition features some of the typewritten ones from the 1970s. Here, too, the individual words enter into specific spatial relationships with one another and with the viewer.
Andre's work has been shown in numerous important solo and group exhibitions, most recently in 2024 at the Kawamura Memorial Dic Museum of Art, Sakura/Japan, 2023 at Umi Hall Daegu Art Museum in Daegu, Korea and in a comprehensive retrospective at Dia:Beacon at Beacon, NY (2014-2016), which was also shown at the Museo Reina Sofia, Madrid, the Hamburger Bahnhof, Berlin, the Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris and the Museum of Contemporary Art, Los Angeles. His works can be found in public collections such as the Dia Art Foundation in New York, the MoMA Museum of Modern Art, New York, the Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, the Stedelijk Museum, Amsterdam, Tate Modern, London, Centre Georges Pompidou, Paris and the Museum Ludwig, Cologne.
CARL ANDRE
Zum ersten Todestag von Carl Andre möchte die Konrad Fischer Galerie mit einer umfassenden Memorial Ausstellung seines großartigen Werkes gedenken.
Im Oktober 1967 eröffneten Dorothee und Konrad Fischer in der Düsseldorfer Altstadt ihren Galerieraum Ausstellungen bei Konrad Fischer. Als erstes zeigten sie den amerikanischen Künstler Carl Andre. Für Andre war es seine erste europäische Einzelausstellung. In Düsseldorf legte er 100 Stahlplatten, je 50 x 50 cm, zu einem langgezogenen Rechteck zusammen. Das 5 x 20 Altstadt Rectangle füllte den gesamten Raum aus und zwang die Besucher zum Betreten des Werkes, eine damals neue Erfahrung.
Andre hat den Blick auf Skulptur grundlegend verändert. Er entwickelte seine Bodenskulpturen vor Ort aus industriellen Materialien wie Metall, Holz, Stein. „I am not a studio artist, I am a location artist.“ Der künstlerische Eingriff besteht in der seriellen Anordnung des Materials im Raum, ohne dabei die Werkstoffe selbst bildhauerisch zu bearbeiten. Unter Einbeziehung des sie umgebenden Raums wird die Skulptur selbst zum Raum, Sculpture as Place.
Heute blickt die Konrad Fischer Galerie auf eine über 50jährige intensive Zusammenarbeit und tiefe Freundschaft mit Carl Andre zurück, die sich nach seinem Tod mit dem Estate fortsetzt. Im Januar jährt sich sein Todestag zum ersten Mal und wir möchten mit dieser Ausstellung an ihn erinnern. Die Ausstellung zeigt Werke aus fünf Jahrzehnten und gibt einen Einblick in die Vielfalt der Materialien, wie Holz, Stahl, Dolomit, Graphit, Basalt, Belgian Blue Limestone.
Die Gedichte von Carl Andre nehmen bereits seit den 50er Jahren einen bedeutenden Platz in seinem Werk ein, die Ausstellung zeigt einige seiner mit Schreibmaschine verfassten Poems aus den 70er Jahren. Auch hier treten die einzelnen Wörter in einen räumlichen Bezug zueinander und zum Betrachter.
Andres Werk wurde in zahlreichen wichtigen Einzel- und Gruppenausstellungen gezeigt, zuletzt 2024 im Kawamura Memorial Dic Museum of Art, Sakura/Japan, 2023 Project Carl Andre, Umi Hall Daegu Art Museum, Daegu, Korea und in einer Retrospektive des Dia:Beacon Beacon, NY (2014 - 2016), die auch im Museo Reina Sofia, Madrid, im Hamburger Bahnhof, Berlin, im Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris und im Museum of Contemporary Art, Los Angeles, zu sehen waren. Seine Werke befinden sich u.a. in öffentlichen Sammlungen wie der Dia Art Foundation New York, dem Museum of Modern Art, New York, dem Hara Museum of Contemporary Art, Tokio, dem Stedelijk Museum, Amsterdam, der Tate Modern, London, und dem Centre Georges Pompidou, Paris und dem Ludwig Museum, Köln.