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Allan Sekula   |   DÜSSELDORF   16.05.24 - 27.07.24

 

 

Allan Sekula
BETWEEN DREAMS AND DISASTERS, THE CONSTANT OF LABOR

With this exhibition, Konrad Fischer Galerie is presenting the work of the American photographer, theorist, critic and filmmaker Allan Sekula
(1951-2013) for the first time.

Characterised by a critical view of the economic and social crises of his time, the works focus on themes of wage labour and capitalism, natural disasters and the military-industrial complex. Sekula's approach is interdisciplinary and his writings on art deepen a view of social reality.

With his subjective perspective, such as in his works from the California Stories series, Sekula creates a nuanced commentary on the effects of industrialisation in Southern California and thus simultaneously breaks with the conventions of documentary photography. His work Untitled Slide Sequence, in which he uses black and white prints to show workers leaving a General Dynamics Convair Division plant at the end of a shift, is characterised by a similarly idiosyncratic perspective.

Instead of looking at the outside, Sekula's work examines the structures and systems that characterise a society, a social structure. His work goes beyond the surface of the images and encourages the viewer to scrutinise the social, economic and political contexts in which photographs are produced and consumed.

His works can be found in the collections of the MACBA Barcelona, the Getty Research Institute, LACMA and MoCA Los Angeles, the Museo Reina Sofia in Madrid, the Whitney Museum in New York, the Centre Pompidou in Paris, SFMOMA in San Francisco and the Museum Folkwang in Essen.



Special opening hours during düsseldorf photo+ Biennale for Visual and Sonic Media:

Friday, 17 May, 11am - 9pm
Saturday, 18 May, 11am - 6pm 
Sunday, 19 May, 12pm - 4pm



 



Allan Sekula
BETWEEN DREAMS AND DISASTERS, THE CONSTANT OF LABOR

Mit dieser Ausstellung präsentiert die Konrad Fischer Galerie erstmalig das Werk des amerikanischen Fotografen, Theoretikers, Kritikers und Filmemachers Allan Sekula (1951-2013).

Geprägt durch einen kritischen Blick auf die wirtschaftlichen und sozialen Krisen seiner Zeit, fokussieren die Werke Themen von Lohnarbeit und Kapitalismus, Naturkatastrophen und dem militärisch-industriellen Komplex. Dabei agiert Sekula jeweils interdisziplinär und vertieft sowohl mit seinen Schriften als auch mit seiner Kunst den Blick auf die soziale Realität.

Mit seiner subjektiven Perspektive, wie etwa in seinen Werken aus der Serie California Stories, entwirft Sekula einen nuancierten Kommentar zu den Auswirkungen der Industrialisierung in Südkalifornien und damit zugleich ein Bruch mit den Konventionen der Dokumentarfotografie. Ein ähnlich eigenwilliger Blickwinkel bestimmt auch sein Werk Untitled Slide Sequence, in dem er auf schwarz-weiß Abzügen Arbeiter zeigt, die am Ende einer Schicht ein Werk der General Dynamics Convair Division verlassen.

Anstelle des Blicks auf das Äußere, untersucht Sekula in seinen Arbeiten die Strukturen und Systeme, die eine Gesellschaft, ein soziales Gefüge prägen. Seine Arbeit geht über die Oberfläche der Bilder hinaus und regt den Betrachter dazu an, die sozialen, wirtschaftlichen und politischen Zusammenhänge zu hinterfragen, in denen Fotos produziert und konsumiert werden.

Seine Arbeiten befinden sich in den Sammlungen des MACBA Barcelona, des Getty Research Institutes, LACMA und MoCA Los Angeles, im Museo Reina Sofia in Madrid, dem Whitney Museum in New York, dem Centre Pompidou in Paris, dem SFMOMA in San Francisco und dem Museum Folkwang in Essen.


Sonderöffnungszeiten während der düsseldorf photo+ Biennale for Visual and Sonic Media:

Freitag, 17 Mai, 11 -  21 Uhr
Samstag 18 Mai, 11 - 18 Uhr 
Sonntag, 19 Mai, 12 - 16 Uhr


 
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