Thomas Ruff | DÜSSELDORF 16.05.24 - 27.07.24
Thomas Ruff
UNTITLED# & D.O.PE.
On the occasion of this year's photo+ Biennial, Düsseldorf-based artist Thomas Ruff will be showing a new body of work from his latest series untitled# and d.o.pe.
With their fine, graphic structures and the delicate interplay of light and shadow, these new works are a clear reference to the early experimental Rhythmograms by Peter Keetman and Etienne Bertrand Weill's Metaforms.
Inspired by the techniques used at the time, Thomas Ruff builds variously shaped wire structures, which he hangs from the ceiling with nylon threads and sets in pendulum motion. He captures the movements of these constructions with his camera using a longer exposure time. The results are random light constructions that elude any form of control. Representationalism gives way to a captured ephemeral construct.
For the works in his d.o.pe. series, Thomas Ruff had dealt with the visual appearance of geometric structures, for which the mathematician Benoît Mandelbrot had introduced the term "fractal" in 1975: objects, structures or patterns that exhibit a high degree of self- similarity, so that when a section of the pattern is enlarged, the same structure can be seen again and again.
When creating such fractals, he was interested in the visual beauty of mathematics and the possibility of generating images that appear natural but are completely produced artificially. The motifs are printed on velour carpet and are presented on the wall as tapestries.
The works of Thomas Ruff once again combine historical influences with his own contemporary perspective. By integrating elements of abstraction and conceptual rigor, he succeeds in expanding the boundaries of traditional photographic practice.
Special opening hours during düsseldorf photo+ Biennale for Visual and Sonic Media:
Friday, 17 May, 11am - 9pm
Saturday, 18 May, 11am - 6pm
Sunday, 19 May, 12pm - 4pm
Thomas Ruff
UNTITLED# & D.O.PE.
Der Düsseldorfer Künstler Thomas Ruff zeigt anlässlich der diesjährigen photo+ Biennale Werke aus seinen neusten beiden Fotoserien untitled# und d.o.pe.
Mit ihren feinen, grafischen Strukturen und dem filigranen Spiel von Licht und Schatten stellen die Arbeiten der Serie untitled# eine klare Referenz zu den frühen experimentellen Rhythmogrammen von Peter Keetman oder den Metaforms von Etienne Bertrand Weill dar.
Inspiriert durch die damals genutzten Techniken baut Thomas Ruff verschieden geformte Drahtgebilde, die er mit Nylonfäden von der Decke hängen lässt und in Pendelbewegungen versetzt. Die Bewegungen dieser Konstruktionen fängt er mit seiner Kamera unter Einsatz einer längeren Belichtungszeit ein. Es entstehen zufällige Lichtkonstrukte, die sich jeglicher Form von Kontrolle entziehen. Die Gegenständlichkeit weicht einem eingefangenem ephemeren Konstrukt.
Für die Arbeiten der Serie d.o.pe. hatte sich Thomas Ruff mit der visuellen Erscheinung von geometrischen Strukturen beschäftigt, für die 1975 der Mathematiker Benoît Mandelbrot den Begriff „Fraktal“ eingeführt hatte: Objekte, Gebilde oder Muster, die einen hohen Grad an Selbstähnlichkeit aufweisen, so dass bei der Vergrößerung eines Ausschnittes des Musters immer wieder die gleiche Struktur zu sehen ist.
Bei der Herstellung solcher Fraktale interessierten ihn die visuelle Schönheit der Mathematik und die Möglichkeit Bilder zu generieren, die natürlich wirken, jedoch komplett künstlich hergestellt wurden. Die fertigen Motive ließ er auf Veloursteppich drucken.
Die Werke von Thomas Ruff verbinden erneut historische Einflüsse mit seiner eigenen zeitgenössischen Perspektive. Durch das Integrieren von Elementen der Abstraktion und durch die konzeptionelle Strenge gelingt es ihm, die Grenzen der traditionellen fotografischen Praxis zu erweitern.
Sonderöffnungszeiten während der düsseldorf photo+ Biennale for Visual and Sonic Media:
Freitag, 17 Mai, 11 - 21 Uhr
Samstag 18 Mai, 11 - 18 Uhr
Sonntag, 19 Mai, 12 - 16 Uhr