Skip to main content

Jerry Zeniuk   |   DÜSSELDORF   11.02.22 - 06.05.22

 

 

Konrad Fischer Galerie is pleased to present new works by Jerry Zeniuk.

Zeniuk's oil paintings create color interactions that open up a specific pictorial space. In doing so, the marginal zones of sometimes intensely colored circles and dots are sharply contoured in some cases – in others they appear more vague and atmospheric. They depict harmonious equilibria and thus create a strong spatial effect.

His paintings have undergone a development from initially monochrome surfaces in his early work – mostly executed in encaustic – to abstract compositions of contrasting, juxtaposed colour surfaces in his later years. The pictorial spaces open up, are rhythmically arranged by the artist and structured through the use of colour - sometimes dense, sometimes fleeting. The colours create a seemingly perspectiveless space, while at the same time creating depth, and work towards an emotional resonance in the viewer. Zeniuk himself writes in How to Paint: I am interested in how to see. To see is to think. Painters are conceptual artists. We see images where there is only surface and material.

Zeniuk became known in New York as early as the 1970s, around the same time that the works of Brice Marden, Robert Ryman, and Alan Charlton were being created in the context of color field painting. He is one of the most important representatives of so-called conceptual or elementary painting. He thematizes painting itself, its possibilities and spaces of experience. His works were first shown in Düsseldorf in 1973 in the exhibition prospect, which Konrad Fischer organized together with the Kunstverein. In 1975 he took part in the exhibition Fundamental Painting in the Stedelijk Museum in Amsterdam, and in 1977 in documenta 6. Since 1986 Zeniuk has been represented by the Konrad Fischer Gallery.

His works can be found, among others, in the Kunstmuseum Winterthur, the Louisiana in Humlebæk, the Contemporary Art Collection of the Federal Republic of Germany, the Pinakothek der Moderne in Munich, the Lenbachhaus in Munich, the Museum Ludwig in Cologne, the Kunstmuseum in Bonn, the Museum Folkwang in Essen, the Kunstmuseum in Wiesbaden, the Josef Albers Museum in Bottrop and the Daimler Art Collection.

_________________________________________________________________

Die Konrad Fischer Galerie freut sich, in Düsseldorf neue Werke aus den Jahren 2019-2022 von Jerry Zeniuk zu zeigen.

Zeniuk lässt auf seinen Ölbildern Farbinteraktionen entstehen, die einen spezifischen Bildraum öffnen. Dabei sind die Randzonen von teils intensiv farbigen Kreisen und Punkten in einigen Fällen scharf konturiert – in anderen erscheinen sie eher vage und atmosphärisch. Sie bilden harmonische Gleichgewichte und erzeugen so eine starke räumliche Wirkung.

Zeniuks Bilder haben eine Entwicklung von zunächst monochromen Flächen im Frühwerk – zumeist in Enkaustik ausgeführt – zu abstrakten Kompositionen aus kontrastierenden, nebeneinander liegenden Farbflächen in den späteren Jahren durchlaufen. Die Bildräume öffnen sich, werden vom Künstler rhythmisiert und durch Farbsetzungen – mal dicht, mal flüchtig – gegliedert. Die Farben erschaffen einen scheinbar perspektivlosen aber zugleich tiefen Raum und wirken auf eine emotionale Resonanz beim Betrachter hin. Zeniuk selbst schreibt in How to Paint: I am interested in how to see. To see is to think. Painters are conceptual artists. We see images where there is only surface and material.

Bekannt wird Zeniuk bereits in den 1970er Jahren in New York, als etwa zeitgleich auch die Werke von Brice Marden, Robert Ryman oder Alan Charlton im Umfeld der Farbfeldmalerei entstanden. Zeniuk zählt zu den wichtigsten Vertretern der sogenannten konzeptuellen oder auch elementaren Malerei. Er thematisiert die Malerei selbst, ihre Möglichkeiten und Erfahrungsräume. In Düsseldorf waren seine Arbeiten erstmalig 1973 in der Ausstellung prospect zu sehen, die Konrad Fischer gemeinsam mit dem Kunstverein organisierte. 1975 nahm er an der Ausstellung Fundamental Painting im Stedelijk Museum in Amsterdam teil, 1977 an der documenta 6. Seit 1986 wird Zeniuk von der Galerie Konrad Fischer repräsentiert.

Seine Werke befinden sich u.a. im Kunstmuseum Winterthur, im Louisiana in Humlebæk, der Sammlung zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik Deutschland, der Pinakothek der Moderne in München, im Lenbachhaus in München, im Museum Ludwig in Köln, im Kunstmuseum in Bonn, im Museum Folkwang in Essen, im Kunstmuseum in Wiesbaden, Josef Albers Museum in Bottrop und in der Daimler Art Collection.

 
<< back